Guldhjärtat 2020 tilldelas Vårdcentralen Bohuslinden, Hagmans Tandvård och Vårdcentralen Bålstadoktorn

Praktikertjänsts årliga utmärkelse Guldhjärtat har i år tilldelats Vårdcentralen Bohuslinden i Strömstad, Hagmans Tandvård i Varberg och Vårdcentralen Bålstadoktorn i Bålsta. Utmärkelsen – som delas ut i kategorierna Kvalitet, Ledarskap och Innovation – har instiftats för att utveckla vården och lyfta fram förebilder inom tandvården och hälso- och sjukvården.

För att utveckla vården och lyfta fram förebilder har vårdföretaget Praktikertjänst instiftat den årliga utmärkelsen Guldhjärtat, som delas ut i kategorierna Kvalitet, Ledarskap och Innovation.

Alla cirka 6 700 medarbetare har varje år möjlighet att nominera kandidater eller projekt och i varje kategori väljer sedan juryn tre finalister. I år överraskades vinnarna när Praktikertjänsts vd och koncernchef Carina Olson på plats på varje mottagning lämnade över utmärkelsen till respektive vinnare.

- Att vara verksam som delägare och verksamhetschef inom Praktikertjänst bygger på eget ansvar för både medicinsk och ekonomisk utveckling. Inom Praktikertjänst behövs också affärsmässighet och förmåga att leda, ta initiativ och fatta beslut, säger Carina Olson, vd och koncernchef, Praktikertjänst.

Guldhjärtat delas ut i tre kategorier som bygger på Praktikertjänst värderingar Professionalism, Nytanke och Omtanke. Bland de över 40 bidrag som skickades in valde juryn följande vinnare:

• Innovation – Charlotte Ericson, distriktsläkare och verksamhetschef, och Marcus Jangsjö, astma/kol-sjuksköterska, Vårdcentralen Bohuslinden i Strömstad.
  • Kvalitet – Johan Hagman, tandläkare, Hagmans Tandvård i Varberg.
  • Ledarskap – Vårdcentralen Bålstadoktorn i Bålsta med fysioterapeuten David Zehlertz samt distriktsläkarna Jill Boman, Satu Höglund och Gunilla Liljedahl.

- Vi hade många starka bidrag att välja bland och utse bara en i varje kategori var oerhört tufft. Jag vill rikta ett varmt grattis till vinnarna och alla bidragen som nominerades. Guldhjärtat visar tydligt att vi lyckas leverera och leva upp till våra värderingar, säger Carina Olson.

Jurymotivering kategori Innovation (Bohuslinden)

Den ökande digitaliseringen i hälso- och sjukvården ger bättre förutsättningar för patienterna att beskriva sina symtom samtidigt som digitaliseringen kan ge en bättre förståelse för sjukdomen.

Det har Vårdcentralen Bohuslinden tagit fasta på när de via applikationen Asthmatuner i ett pilotprojekt börjat erbjuda patienter astmakontroll i hemmet. På distans kan vårdcentralen dagligen följa astmapatienterna och vid behov justera läkemedelsdoser och ställa kontrollfrågor.

Genom lösningen får patienterna bättre astmakontroll och ett direkt kvitto på när och varför de mår sämre. Det sparar tid för både vårdgivaren och patienten, och ger dessutom bättre möjligheter att balansera hälsan och förebygga andra besvär.

Jurymotivering kategori Kvalitet (Hagmans Tandvård)

Alla branscher behöver eldsjälar som vill förenkla, förnya och förbättra både det mest grundläggande och det mer avancerade. Hagmans Tandvård i Varberg med tandläkare Johan Hagman i spetsen är en sådan eldsjäl.

Genom stort engagemang har Johan bland annat bidragit till att modernisera komposittekniken i den svenska tandvården. Genom praktiskt inriktade kurser och föreläsningar delar han också med sig av sina djupa kliniska kunskaper och motiverar allmäntandläkare att genomföra bättre tandvård i vardagen.

Hans arbetssätt förenklar för tandläkaren genom att fokusera på rätt metoder och rätt material vid de rätta tillfällena.

Jurymotivering kategori Ledarskap (Bålstadoktorn)

De fyra delägarna på Bålstadoktorn har nominerats från flera håll – ett tydligt kvitto på deras engagemang, närvaro och lyhördhet. De har ett inspirerande ledarskap och det finns alltid en dörr öppen, vilket skapat en verksamhet med högt i tak där det är möjligt att ventilera både stora och små frågor.

De har en smittsam positiv attityd, signalerar frihet under ansvar och har lyckats skapa en arbetsmiljö som visar att balans mellan arbetsliv och privatliv är möjligt och där ingenting är omöjligt. Dessutom är alla fyra goda förebilder både inom och utanför sina respektive yrkeskategorier. De är förebilder inom såväl ledarskap som för den medicinska professionen. De är kort sagt goda ambassadörer för hela Praktikertjänst.

Erik Magni, presschef, Praktikertjänst, tel: 0703-26 50 98, e-post: erik.magni@ptj.se