Guldhjärtat 2019 tilldelades Therese Pettersson, Ivan Rosengren och Sara Warnquist

För att skapa engagemang och lyfta fram förebilder inom koncernen har Praktikertjänst instiftat den årliga utmärkelsen Guldhjärtat, som delades ut under PTJ-dagen den 17 maj. Utmärkelsen – som delas ut i kategorierna Kvalitet, Ledarskap och Innovation – tilldelades kuratorn Therese Pettersson i Piteå, tandläkaren Ivan Rosengren i Borås och fysioterapeuten Sara Warnquist i Södertälje.

För att lyfta fram olika initiativ i bolaget har Praktikertjänst instiftat utmärkelsen Guldhjärtat, som delades ut för andra gången under PTJ-dagen den 17 maj 2019.

- Att vara verksam som delägare och verksamhetschef inom Praktikertjänst bygger på eget ansvar för både medicinsk och ekonomisk utveckling. Inom Praktikertjänst behövs också affärsmässighet och förmåga att leda, ta initiativ och fatta beslut, säger Urban Englund, tandläkare och styrelseordförande i Praktikertjänst.

Bland de cirka 50 bidrag som skickades in valde juryn tre finalister samt en vinnare i respektive kategori:

• Ledarskap – Sara Warnquist, fysioterapeut och verksamhetschef Hälsan Östertälje och Hovsjö Rehab i Södertälje.
  • Kvalitet – Ivan Rosengren, tandläkare och verksamhetschef på Tandvårdskompaniet i Borås.
  • Innovation – Therese Pettersson, kurator på Cederkliniken i Piteå.

- Vi hade många starka bidrag att välja bland och utse bara en var oerhört tufft. Jag vill rikta ett varmt grattis till vinnarna och alla bidragen som nominerades. Guldhjärtat visar tydligt att vi lyckas leverera och leva upp till våra värderingar, säger Urban Englund.

Jurymotivering kategori Ledarskap

Sara Warnquist har från flera håll nominerats till Guldhjärtat. Det är ett tydligt kvitto på hennes engagemang, närvaro och nyfikenhet inför nya utmaningar. Saras ledarskap består av mod, positiv energi och ihärdighet. Hon fattar både svåra beslut och hittar vägar framåt som skapar välmående och framgång. Och hon gör det med verksamheternas, medarbetarnas och i synnerhet patienternas bästa i åtanke.

Jurymotivering kategori Kvalitet

Med ambitionen att ge en så hög klinisk kvalitet som möjligt driver tandläkare Ivan Rosengren sin mottagning i Borås. Han vill helt enkelt varje dag bli en bättre kliniker. Det ger Praktikertjänst ett starkt renommé och i förlängningen samhällsnytta genom lägre kostnader för samhället i stort. Ivan Rosengren är också initiativtagare till PTJ Exklusivt – vidareutbildningen av tandläkare som vill utveckla och vässa sin kliniska kvalitet.

Jurymotivering kategori Innovation

Cedermodellen för kvalitetssäkrad sjukskrivning är ett arbetssätt som lett till att Cederkliniken nästan halverat sjukskrivningarna bland patienter. Kuratorn Therese Pettersson har initierat en variant inriktad på psykisk ohälsa. Cedermodellen för psykisk ohälsa fokuserar på hög tillgänglighet i primärvården för patienter som har lätt till måttlig psykisk ohälsa, och arbetssättet ska ge en stabil grund för snabb remittering av svårare besvär till psykiatrin. Kötiden har minskat från upp till sex månader innan samtalskontakt till omkring en vecka samtidigt som tillgängligheten till terapeut fördubblats och sjukskrivningarna vid psykisk ohälsa sjunkit kraftigt.

Juryn bestod styrelseordförande Urban Englund, vd och koncernchef Erik Strand, kommunikationsdirektör Sofia Myrevik och affärsområdeschef Tandvård Ann-Chriztine Ericsson samt Nils-Eric Vallo, ordförande i Praktikertjänsts tandläkarförening, Charlotta Wållgren, ordförande i Praktikertjänsts läkarförening och Jay Lewis, ordförande i Praktikertjänsts referensgrupp rehab.

Erik Magni, presschef, Praktikertjänst, tel: 0703-26 50 98, e-post: erik.magni@ptj.se