Extern bild

Praktikertjänsts pris för bättre vård 2022 tilldelas Norrskenets hälsocentral, Polarkronan och Astma- och allergimottagningen

Publicerad:

Norrskenets hälsocentral, Astma- och allergimottagningen S:t Göran och tandläkare Agneta Riemann på Polarkronans praktik i Gällivare har tilldelats Praktikertjänsts utmärkelse Guldhjärtat. Syftet med priset är att lyfta fram förebilder och initiativ i tandvården och hälso- och sjukvården.

Guldhjärtat instiftades under 2018 med målet att skapa engagemang och lyfta fram initiativ och förebilder som på olika sätt bidragit till att utveckla, förändra och förbättra den svenska vården.

- Guldhjärtat är ett sätt att lyfta fram all den innovation och allt gott ledarskap som finns i vården och uppmärksamma alla de som varje dag gör skillnad för såväl medarbetare och patienter som samhället i stort. Förändring och utveckling skapas genom engagemang, och det hoppas jag att Guldhjärtat kan bidra till, säger Praktikertjänsts vd och koncernchef Carina Olson.

Priset delas årligen ut i tre kategorierna ledarskap, innovation och kvalitet. Under 2022 skickades flera nomineringar in och av dem valde juryn ut en vinnare i respektive kategori:

Innovation – Norrskenets hälsocentral med mottagningar i Vittangi, Kiruna och Karesuando.

Ledarskap – Agneta Riemann, tandläkare och verksamhetschef, Polarkronans praktik, Gällivare.

Kvalitet – Astma- och allergimottagningen vid S:t Görans Sjukhus, Stockholm.

- Precis som tidigare år tog juryn emot en mängd olika bidrag och jag vill rikta ett varmt grattis till alla nominerade bidrag och ett särskilt grattis till de tre bidragen som vann Guldhjärtat, säger Carina Olson.

Jurymotivering - Innovation

Det är inte ovanligt att patienter som bor i Norrlands inland behöver åka långt för att söka vård. Tio mil är inte sällsynt. Enkel väg. Det ville Norrskenets hälsocentral ändra på.

Därför ansökte verksamheten – med mottagningar i Karesuando, Kiruna och Vittangi – om att starta servicepunkter i de nordligare delarna av länet för att komma närmre patienter och öka tillgängligheten av vård för alla.

Tack vare initiativet finns nu servicepunkter i Svappavaara, Masugnsbyn, Lannavaara och Saivomuotka. Och ytterligare en är dessutom planerad.

Norrskenet har tagit vården närmare patienterna, som i många fall är äldre. Norrskenet har därför bidragit till att skapa en mer jämlik vård och gjort skillnad för att hela Sverige ska leva.

Jurymotivering - Ledarskap

Klara riktlinjer och gott omdöme är beskrivningar av Agneta Riemann. Hennes kollegor behöver aldrig fundera på vad som gäller för att driva klinikens arbete framåt.

Hon är vass i sin konflikthantering och får alla medarbetare att känna sig trygga. Hon arbetar med hårda och mjuka värden på ett utomordentligt sätt i både patientarbete och ledarskap. Det är en familjär stämning på kliniken som främjar skratt i vardagen. Den avslappnade miljön uppskattas av både medarbetare och patienter.

En stabil personalgrupp är en helt central förutsättning för att bedriva tandvård med god kvalité och lönsamhet. Framför allt i den här delen av landet.

Ett varmt grattis till Agneta Riemann som tilldelas Guldhjärtat för sina ledaregenskaper, som i sin tur skapar förutsättningar för att tandvården i ett tufft geografiskt område kan locka medarbetare och säkerställa en god vård för patienterna.

Jurymotivering - Kvalitet


När vaccinationerna mot covid-19 skulle inledas i Region Stockholm insåg Astma- och allergimottagningen att det fanns risk att många personer med allergi eller överkänslighet, och som tidigare reagerat på födoämnen, mediciner eller annat vaccin, inte skulle vaccinera sig.

Mottagningen tog därför kontakt med regionen och fick ett tilläggsuppdrag. Tillsammans med regionen skapades sedan ett särskilt spår för allergiker och överkänsliga inför vaccination mot covid-19.

Sedan vaccinationerna inleddes har mottagningen bedömt tusentals remisser och kontaktat hundratals människor för att bedöma tidigare reaktioner. Endast ett fåtal har därefter behövt avstå vaccination.

Genom arbetet har mottagningen bidragit till att många rädda och oroliga patienter känt sig trygga med rådgivning och bedömning och därför valt att vaccinera sig mot covid-19.

För ytterligare frågor, kontakta gärna:

Praktikertjänsts pressjour, tel: 010-128 36 66, e-post: press@ptj.se

Tillbaka

Blocks