Guldhjärtat 2018 tilldelas Ola Berg, Sara Banegas och Staffan Söderström
Publicerad:
För skapa engagemang och lyfta fram förebilder inom koncernen har Praktikertjänst instiftat den årliga utmärkelsen Guldhjärtat, som delades ut under PTJ-dagarna den 19 april. Utmärkelsen – som delas ut i kategorierna Kvalitet, Ledarskap och Innovation – tilldelades Ola Berg i Luleå, Sara Banegas i Stockholm och Staffan Söderström i Lycksele.
Verksamhetsidén bakom Praktikertjänst bygger på frihet och den enskilde individens engagemang samt styrkan i helheten. För att lyfta fram olika initiativ har Praktikertjänst därför instiftat utmärkelsen Guldhjärtat, som delades ut för första gången under PTJ-dagarna den 19 april.
- Att vara verksam som delägare och verksamhetschef inom Praktikertjänst bygger på eget ansvar för både medicinsk och ekonomisk utveckling. Inom Praktikertjänst behövs också affärsmässighet och förmåga att leda, ta initiativ och fatta beslut, säger Urban Englund, tandläkare och styrelseordförande i Praktikertjänst.
Guldhjärtat delas ut i tre kategorier som bygger på Praktikertjänst värderingar Professionalism, Nytanke och Omtanke. Bland alla bidrag som skickades in valde juryn tre finalister samt en vinnare i respektive kategori:
- Ledarskap – Sara Banegas, specialist i allmänmedicin och verksamhetschef vid Ekerö vårdcentral,
- Kvalitet – Ola Berg, sjuksköterska och verksamhetschef vid vårdcentralen NorraHamn samt intern kvalitetskonsult,
- Innovation – Staffan Söderström, tandläkare och verksamhetschef Staffans Tandklinik.
- Vi hade många starka bidrag att välja bland och utse bara en var oerhört tufft. Jag vill rikta ett varmt grattis till vinnarna och alla bidragen som nominerades. Guldhjärtat visar tydligt att vi lyckas leverera och leva upp till våra värderingar, säger Urban Englund.
Juryn bestod i år av styrelseordförande Urban Englund, vd och koncernchef Erik Strand, kommunikationsdirektör Sofia Myrevik, HR-direktör Klas Wahlström, affärsområdeschef Tandvård Ann-Chriztine Ericsson, kvalitetsutvecklare Jonas Orve och Elisabeth Norén, tidigare verksamhetschef inom geriatrik vid Praktikertjänst N.Ä.R.A.
Jurymotivering kategori Ledarskap
Sara Banegas har med målmedvetenhet och mod gjort en fantastisk resa både affärs- och kompetensmässigt. Dessutom – och nog så viktigt – mår både patienter och medarbetare bra med hennes ledarskap. Sara Banegas värjer inte för svåra frågor och är beredd att hugga både när och där det behövs. En chef som ställer upp och synliggör sina kollegor.
Under Sara Banegas ledning har verksamheten också förändrats och förbättrats. För bara några år sedan var mottagningen underbemannad med en hög andel hyrpersonal. Idag har verksamheten över 40 fast anställda medarbetare och omkring 20 000 listade patienter. En tydlig strategi kring vård och medarbetare har verkligen gett effekt.
Jurymotivering kategori Kvalitet
Ola Berg har lyckats avdramatisera kvalitetsarbetet och gjort det till en naturlig del av vardagen. Han delar inte ut pekpinnar, men gärna strukturer som bidrar till stöd inom både kvalitet och verksamhetsstyrning, två områden som hänger ihop om lönsamheten ska förbättras.
Ola Berg beskrivs som en frisk fläkt som gärna har koll på både lagstiftning och regelverk, men vet samtidigt att det inte går att skriva rutiner för allt som kan hända.
Han är en av Praktikertjänsts 14 interna kvalitetskonsulter och en central kraft för att Praktikertjänst ska vässa kvalitet, service och patientsäkerhet. Ola Berg och kollegorna bidrar till att göra Praktikertjänst som kollektiv bättre, något som i slutändan också gynnar koncernens patienter.
Jurymotivering kategori Innovation
Staffan Söderström arbetar gärna i teknikens framkant. Han har i nio år arbetat med att utveckla sin mottagning med den senaste digitala tekniken, och tack vare smarta arbetsflöden har mottagningen vuxit med nya patienter, fler medarbetare och större lokaler. De nya digitala arbetssätten har också bidragit till att öka den odontologiska säkerheten och att fler patienter får rätt behandling.
Staffan Söderström står aldrig still. Han drivs av innovation och är en spjutspets både inom Praktikertjänst och inom tandvården i stort. Han visar att högteknologisk utveckling inte bara sker i storstäder, utan har lyckats att sätta Lappland och Lycksele på kartan.
För ytterligare information, kontakta gärna:
Erik Magni, presschef, Praktikertjänst, tel: 0703-26 50 98, e-post: erik.magni@ptj.se
Blocks
Övrigt
Taggar:
Relaterat
- Sara Banegas på Ekerö vårdcentral nominerad till Framtidens ledare i svensk sjukvård
- Sara Banegas ny chefsläkare i Praktikertjänst
- Guldhjärtat 2019 tilldelades Therese Pettersson, Ivan Rosengren och Sara Warnquist
- Guldhjärtat 2020 tilldelas Vårdcentralen Bohuslinden, Hagmans Tandvård och Vårdcentralen Bålstadoktorn
- Praktikertjänsts pris för bättre vård 2022 tilldelas Norrskenets hälsocentral, Polarkronan och Astma- och allergimottagningen