Praktikertjänst inleder samarbete med Doctrin – lanserar digital vårdtjänst
Publicerad:
Praktikertjänst har slutit avtal med teknikbolaget Doctrin om att utveckla en plattform för nätbaserad vård. Tjänsten är det första steget mot en digitalisering av Praktikertjänsts primärvårdsverksamhet och kopplar ihop nätbaserad vård med fysiska mottagningar. Under hösten startar de första sex vårdcentralerna tjänsten runt om i Sverige.
Praktikertjänst – Sveriges största vårdkoncern – tar nu steget mot att utveckla en egen tjänst för digitala vårdmöten. Tjänsten kopplar ihop nätbaserad vård med fysiska verksamheter.
- Allt fler patienter väljer att söka vård på nätet och efter att följt utvecklingen under period väljer vi nu att tillsammans med Doctrin utveckla en digifysisk tjänst som ska ge tillgängligare vård och ökad nytta för både patienter och medarbetare, säger Praktikertjänsts vd Erik Strand.
Praktikertjänst och Doctrin ska tillsammans utveckla en tjänst för digitalt integrerad vård och skapa en plattform där digital och fysisk vård knyts ihop.
- Plattformen erbjuder både chatt och video, men i startfasen sker vården via chatt som bemannas av varje enskild mottagning och deras egna medarbetare. När de första verksamheterna nått sin fulla omfattning under hösten kommer omkring 100 000 patienter att omfattas, säger Erik Strand, och fortsätter:
- Det finns stor potential i den här satsningen. Vi bedriver primärvård i 14 av 21 landsting och förhoppningen är att tjänsten ska kunna erbjudas till alla våra omkring
760 000 patienter.
Via plattformen kan patienter söka vård för 22 olika sökorsaker, däribland hudutslag, halsont och fästingbett. Patienten loggar in via bank-id och svarar på ett antal frågor om besvären och skickar vid behov även med en bild, och därefter finns möjlighet att via chatt prata med läkare. Om det krävs ett fysiskt besök bokas det enkelt in via plattformen.
- Som läkare får jag en bra bild av patientens besvär och kan ofta direkt se att det exempelvis handlar om en urinvägsinfektion som behöver behandlas. Många besök kommer vi att kunna hantera genom ett eller två chattmeddelanden, säger Anders Lindh, specialist i allmänmedicin och verksamhetschef på Husläkarna i Österåker, och fortsätter:
- Det här är en lösning som vi efterfrågat och ett viktigt första steg mot en digitalisering av Praktikertjänsts primärvård. Genom den här lösningen har vi bättre möjligheter att erbjuda en mer tillgänglig vård samtidigt som vi arbetar smartare. Förhoppningen är att tjänsten ska leda till att mottagningen kan ta emot fler patienter samtidigt som både arbetsmiljön och vårdkvalitén förbättras.
De mottagningar som ingår i pilottesterna är:
Vårdcentralen Stadsfjärden i Nyköping (24 augusti),
Husläkarna i Österåker i Åkersberga (4 september),
Sundets Läkargrupp i Bjärred (25 september),
Lagaholmskliniken i Laholm (2 oktober),
Edsbergs Vårdcentral i Sollentuna (17 oktober),
Eira Vårdcentral i Gävle (november).
För ytterligare information, kontakta gärna:
Praktikertjänsts pressjour, tel: 010-128 36 66
Blocks
Övrigt
Taggar:
Relaterat
- Praktikertjänst tecknar ramavtal med Livanda om internetbaserad KBT
- Digital astmakontroll i hemmet banar väg för förebyggande vård
- Praktikertjänst24 blir Stadsfjärdens huvudingång – siktar på att minska telefonkontakterna med 80 procent
- Debattartikel – ”Tillgängligheten blev bättre – vi fick böter”
- 55 vårdenheter igång med Praktikertjänst24 – en ökning med 30 procent på en vecka
- Mitt PTJ passerar en miljon digitala patientärenden