Extern bild

Praktikertjänst24 blir Stadsfjärdens huvudingång – siktar på att minska telefonkontakterna med 80 procent

Publicerad:

Vårdcentralen Stadsfjärden i Nyköping är en av de 26 mottagningar i Praktikertjänst som arbetar med Praktikertjänst24. Nu har verksamheten med stöd av den digitala plattformen skapat en ny huvudingång för alla patienter oavsett kontaktorsak. Målet är att hantera patientkommunikationen på ett bättre och effektivare sätt; för både listade och medarbetare.

Praktikertjänst24 är en digital plattform som knyter ihop digital och fysisk primärvård. Lösningen lanserades hösten 2018 och Stadsfjärden var en av pilotmottagningarna. Nu har Stadsfjärden tagit nästa steg och arbetar med den fulla versionen av plattformen.

- Praktikertjänst24 har fungerat väldigt bra för oss och effektiviserat arbetet. Vi har ända sedan vi började med plattformen sett framför oss att en stor del av kommunikationen med patienter ska ske via digitala kontakter, säger Björn Hallström, distriktsläkare och verksamhetschef på Vårdcentralen Stadsfjärden, och fortsätter:

- Nu har vi möjlighet att förbättra och förenkla triageringen och förhoppningen är att kraftigt minska antalet kontakter via telefon och 1177 genom att göra Praktikertjänst24 till huvudingång för alla patienter oavsett kontaktorsak.

Patienterna är positiva till de nya kontaktvägarna och Stadsfjärden har nått ett snittbetyg på knappa 3,6 av 4 samtidigt som över 93 procent av besökarna skulle rekommendera andra att använda Praktikertjänst24 som första kontakt med Stadsfjärden.

- Vi planerar nu för att under hösten sluta med alla manuella ärenden på 1177 och vi hoppas kunna minska antalet patientkontakter via telefon med 50 procent till årsskiftet och med 80 procent under våren 2020, säger Björn Hallström.

Vårdcentralen Stadsfjärden har omkring 70 medarbetare och cirka 17 000 listade patienter.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Erik Magni, presschef, Praktikertjänst, tel: 0703-26 50 98, e-post: erik.magni@ptj.se

Tillbaka

Blocks