PTJ Dental växer med nya verksamheter i Nybro och Linköping

PTJ Dental – en del av vårdföretaget Praktikertjänst – tar över två ytterligare tandläkarkliniker. Den 1 september övergår Valtersson & Wickström i Nybro samt Tandläkare Mats Henefalk i Linköping till PTJ Dental samtidigt som mottagningarna byter namn till PTJ Dental Nybro och PTJ Dental Linköping City.

Sedan PTJ Dental startade under hösten 2018 har verksamheten vuxit snabbt och idag drivs 18 kliniker i PTJ Dental – från Ystad i söder via Linköping till Luleå i norr.

- Vi har vuxit snabbt, kanske snabbare än våra bedömningar, och det beror bland annat på att det finns många välskötta kliniker runt om i landet, men också att vi är på väg genom ett generationsskifte. Många tandläkare har arbetat hårt i decennier och väljer nu att lämna över stafettpinnen, och vi är gärna med i den successionen, säger Ann-Britt Östlund, chef för PTJ Dental.

De kliniker som PTJ Dental tar över fortsätter ofta arbetet i samma anda som tidigare och för patienterna blir det sällan någon större skillnad. De flesta medarbetare stannar ofta kvar, även om det kan komma en ny verksamhetschef.

- Vi har en strukturerad tillväxtstrategi och målet för oss är att hitta välskötta mottagningar och utveckla verksamheten tillsammans med befintliga medarbetare. Det är viktigt att patienterna känner igen sig och att vi kan erbjuda kontinuitet, säger Ann-Britt Östlund, och fortsätter:

- Ett annat mål för oss är också att erbjuda tandläkare anställning och ansvar för en mottagning, men utan att vara delägare i Praktikertjänst. Det innebär att vi kan knyta fler tandläkare till Praktikertjänst och erbjuda dem både bredd och utveckling.

Om PTJ Dental

PTJ Dental är en verksamhetsform inom Praktikertjänst som lanserades hösten 2018 och innebär att tandläkare erbjuds anställning och ansvar för en verksamhet utan att vara delägare i koncernen. Till grund för satsningen ligger en ambition om att vara det självklara valet för alla tandläkare som vill arbeta privat. Idag finns 18 kliniker inom PTJ Dental.

Ann-Britt Östlund, chef PTJ Dental, e-post: ann-britt.ostlund@ptj.se, tel: 010 – 128 38 18