Till startsidan

Svea Vårdcentral startade infektionsmottagning

När pandemin stängde Europa tog allmänläkaren Marjola Kock i Säffle initiativ till en separat infektionsmottagning som drevs i nära samarbete med regionen. Idag är hon tacksam över hur hennes medarbetare hanterade den unika situationen. – När vi tänker tillbaka på de intensiva dagarna tycker vi egentligen att det var väldigt roligt och inspirerande – att få starta en helt ny infektionsmottagning från noll, säger hon.

Marjola Kock på Svea Vårdcentral i Säffle flyttade 2006 från Nederländerna till Sverige tillsammans med sin familj. Och även om hon nu har bott och arbetat här i femton år har hon fortfarande nära kontakt med släkt och vänner i hemlandet, som berättade om sina erfarenheter av det nya coronaviruset. Kanske hade det gjort henne mer förberedd än många andra värmlänningar om vad som skulle komma.

– Redan i februari 2020 började mina gamla kollegor beskriva denna väldigt kraftiga smitta. Jag fick höra skräckhistorier om patienter som visat sig vara betydligt sjukare än vad de framstod som när de besökte vårdcentralerna, och om patienter som tycktes vara i bra skick – men sedan snabbt försämrades.

När Region Värmland sedan kom med beskedet att sjukvården var tvungen att separera misstänkta covidpatienter från övriga patienter lanserade Marjola Kock en idé som kom att leda vägen för hur den offentliga primärvården i västra Värmland skulle komma att organiseras.

– Det centrala i mitt förslag var att vi skulle använda vårdcentralen i Värmlands Nysäter som en gemensam luftvägsmottagning. Det krävde samtidigt att alla vårdcentraler i området skulle fördela resurser dit, vilket alla gick med på.

I slutet av mars skickade alltså samtliga vårdcentraler i västra Värmland sina patienter med luftvägsproblem till en och samma vårdcentral.

– När vi tänker tillbaka på de intensiva dagarna tycker vi egentligen att det var väldigt roligt och inspirerande – att få starta en helt ny infektionsmottagning från noll. Och att göra det i skarpt läge på så kort tid! Mina medarbetare har upplevt arbetet på luftvägsmottagningen som en utmaning – men positivt.

– Mest stolt är jag över hur bra vår vårdcentral fungerade trots den här stora krisen. Man kanske kan säga att när en kris kommer får man ett kvitto på hur bra verksamheten egentligen är. Alla mina medarbetare förstod allvaret och det har varit väldigt få klagomål trots stora svårigheter. Men i vissa situationer måste man ta hundra procent beslut med bara femtio procent kunskap. Vi har fortsatt stötta varandra och ha roligt tillsammans!

Som arbetsledare har Marjola Kock sett sina medarbetare reagera på vitt skilda sätt inför risken att själva smittas med covid-19.

– Reaktionerna har varit väldigt olika förstås, men i en sådan situation hjälper det med väldigt tydliga direktiv: så här gör vi, så här agerar vi nu och det här är anledningen till vårt förhållningssätt. Det hjälpte oss mycket att vi fick en väldigt bra utbildning angående hur och när vi ska använda vår skyddsutrustning.

Den tillfälliga luftvägsmottagningen var öppen fram till sommaren 2020 och pausades när covidtrycket minskade. Därefter tog var och en av vårdcentralerna hand om sina egna patienter. Hos Svea Vårdcentral löste man det så att patienter med luftvägssymtom kallades sist på dagen, när inga andra patienter befann sig i lokalerna.

– Men nu har vi en organisatorisk modell som fungerar och som vi kan dra igång igen om och när trycket från covidpatienterna ökar. Luftvägsmottagningen kan vi starta med kort varsel, säger Marjola Kock.

Ladda fler artiklar

Beställ boken

Beställ hem boken 'Tillsammans genom pandemin' helt kostnadsfritt.

Beställ här!