Praktikertjänsts pris för bättre vård 2023 går till Jan Örte, Kajsa Köllerfors och Lidingödoktorn
Publicerad:
Jan Örte på Tandvårdshuset Norby, Kajsa Köllerfors på Brahehälsan Eslöv och vårdcentralen Lidingödoktorn tilldelas Praktikertjänsts utmärkelse Guldhjärtat. Syftet med priset är att lyfta fram förebilder och initiativ i tandvården och hälso- och sjukvården.
Guldhjärtat instiftades under 2018 med målet att skapa engagemang och lyfta fram initiativ och förebilder som på olika sätt bidragit till att utveckla, förändra och förbättra den svenska vården.
- Med Guldhjärtat visar vi hur kraften i innovation, kvalitet och ledarskap bidrar till att skapa en långsiktigt hållbar och mer jämlik vård över hela Sverige. Förändring och utveckling skapas genom engagemang, och det hoppas jag att Guldhjärtat kan bidra till, säger Praktikertjänsts vd och koncernchef Carina Olson.
Priset delas årligen ut i kategorierna ledarskap, innovation och kvalitet. Under 2023 skickades flera nomineringar in och av dem valde juryn ut en vinnare i respektive kategori:
Innovation – Lidingödoktorn utanför Stockholm.
Ledarskap – Kajsa Köllerfors, fysioterapeut och verksamhetschef, Brahehälsan Eslöv.
Kvalitet – Jan Örte, tandläkare och verksamhetschef, Tandvårdshuset Norby i Uppsala.
- Jag vill rikta ett varmt grattis till alla nominerade bidrag och ett särskilt grattis till de tre bidragen som vann Guldhjärtat, säger Carina Olson.
Jurymotivering - innovation
När Lidingödoktorn öppnade den digitala tjänsten Mitt PTJ under 2019 började patienterna genast hitta dit och ärendevolymerna ökade stadigt. Utvärderingen visade dessutom starka omdömen. Men antalet ärenden växte lavinartat och blev övermäktigt. Lösningen blev att förändra arbetssätten i grunden.
Hela verksamheten engagerades för att hitta nya, hållbara digifysiska arbetssätt. Målet var hög kontinuitet, ett patientsäkert arbetssätt och en vässad arbetsmiljö.
Förändringarna som genomfördes har skapat bättre arbetsmiljö, mer teamarbete, ökad kontinuitet och de fysiska besöken erbjuds i större utsträckning patienter med störst vårdbehov. Patientutvärderingen visar dessutom att patienterna är än mer nöjda nu, efter att det nya arbetssättet införts.
Lidingödoktorn accepterade ett problem och löste det tillsammans genom att se det utifrån flera perspektiv. Ett gemensamt synsätt har skapat förutsättningar att tänka större och att söka lösningar som ger de resultat man vill ha, trots att det krävt arbete och ansträngning i en redan tuff arbetssituation.
Jurymotivering - ledarskap
Kajsa har efter att hon tog över en verksamhet i en mycket svår ekonomisk och organisatorisk situation visat att ett ledarskap inte bara innebär en fast hand utan även att följa Praktikertjänsts ledstjärnor.
När hon tog över som verksamhetschef för nio år sedan var hon oprövad i rollen. För Praktikertjänst var det dessutom ett avsteg från dåvarande policy att anställa en fysioterapeut i denna position. Men Kajsa har levererat. År efter år.
Hon har tillsammans med kollegorna kontinuerligt utvecklat verksamheten – såväl lokalmässigt som organisatoriskt och personalmässigt. Verksamheten har dessutom vuxit stadigt och omsätter idag dubbelt så mycket jämfört med när Kajsa tog över stafettpinnen.
Genom engagemang och professionalism har Kajsa gång på gång visat framfötterna. Hon ställer höga krav och förväntningar på sig själv och sina medarbetare samtidigt som hon inte duckar för svåra utmaningar eller beslut. Frihet under ansvar är en viktig devis.
Det är en klyscha, men för Kajsa är medarbetarna verksamhetens mittpunkt. Hennes mål är att de ska vissla på väg till jobbet och när de går därifrån. Eller som en deltagare på ST-dagarna i våras summerade sin tid på Brahehälsan Eslöv – ”Jag vill inte jobba någon annanstans i framtiden, för Kajsa är så bra.”
Jurymotivering - kvalitet
Jan Örte driver sin verksamhet med stort engagemang och han värnar sina kollegors trivsel och patienternas upplevelse av vården. Det är förutsättningar för ett stabilt patientsäkerhetsarbete.
Han fördelar arbetsuppgifter och ansvar i hela arbetsgruppen för att skapa delaktighet och möjligheter för medarbetarnas utveckling. Han arbetar samtidigt systematiskt med verksamhetens kvalitetsarbete, bland annat genom årskalendern i Ledningssystemet, som bidrar till ett välorganiserat patientsäkerhetsarbete.
Jan Örtes långsiktighet kring verksamhetens patient- och kvalitetsarbete är i samklang med Praktikertjänsts mål och vision. Han ser möjligheterna med – och vinsten av – att arbeta systematiskt i sin verksamhet.
För ytterligare frågor, kontakta gärna:
Praktikertjänsts pressjour, tel: 010-128 36 66, e-post: press@ptj.se