Praktikertjänsts släpper kurskatalog för hösten 2022

Nu är Praktikertjänsts utbildnings- och kurskatalog för hösten 2022 tillgänglig. Den rymmer hela 26 kurser och utbildningar för medarbetare i både tandvården och hälso- och sjukvården. Som vanligt finns något för alla – från medicin och odontologi via ledarskap och ekonomi till patientsäkerhet och kvalitet.

Omkring 3 000 personer deltar varje år i kurser eller utbildningar arrangerade av Praktikertjänst, och utbudet riktar sig både till medarbetare i bolaget och till andra nyfikna.

- Pandemin har inneburit att vår kurs- och utbildningsverksamhet delvis legat på is under de senaste två åren. Under de senaste 30 åren har jag själv nog deltagit i runt 700 kurs- och utbildningsdagar, men tyvärr har det de senaste två åren bara blivit runt tio. Därför känns det otroligt skönt att vara på gång igen och kunna träffas fysiskt, säger Anders Jonsson, chefstandläkare och utbildningschef på Praktikertjänst.

Kurskatalogen för hösten 2022 innehåller både redan populära kurser och en hel del nyheter, exempelvis Kickoff 2022 samt kurserna Säkra vägar med parodontologi och protetik, Hjärnsmart kommunikation och svåra samtal samt Optimera – digifysisk vård.

Katalogen riktar sig till hela Vårdsverige och kurserna kommer att genomföras på en rad olika orter, både i och utanför Sverige. Kurserna kommer i huvudsak alltså att ske fysiskt, men kompletteras av olika digitala utbildningar.

- Jag räknar med att kursdeltagarna ska kunna ses i samma rum och diskutera vårdfrågor och inte bara sitta bakom skärmar med många mil mellan varandra. Det formella och informella utbytet av erfarenheter och kunskap är centralt för att tänka nytt och få nya idéer, förklarar Anders Jonsson.

Kurserna – oavsett om de är halvdags, endags, flerdags eller en vecka – ska erbjuda både aha-upplevelser och nya möten.

- Nu blickar vi framåt och planerar för en vardag efter pandemin. Jag och många med mig hungrar efter ny kunskap, och jag kan ärligt säga att 700 kursdagar inte räcker för mig. Jag vill ha fler eftersom jag fortfarande är nyfiken och vill lära nytt. Men framför allt vill jag träffa nya människor i nya miljöer. För att gå på kurs är fortfarande riktigt kul, avslutar Anders Jonsson.

Kurskatalogen finns att ta del av via Praktikertjänsts utbildningsportal PTJ Akademi, som du hittar här.

För ytterligare frågor, kontakta gärna:

Praktikertjänsts pressjour, tel: 010-128 36 66, e-post: press@ptj.se