Extern bild

Praktikertjänst återigen bäst när SKI mäter kundnöjdhet i tandvården

Publicerad:

När Svenskt Kvalitetsindex mäter kundnöjdhet i tandvården placerar sig Praktikertjänst återigen i toppen och ökar samtidigt kundnöjdheten ytterligare. I årets mätning landar Praktikertjänst ett nöjdhetsindex på hela 83,8, en ökning på 0,6 enheter, jämfört med branschens 74,4 (74,7). Praktikertjänst ökar därmed avståndet till den övriga tandvården.

Svenskt Kvalitetsindex, SKI, har mätt kundnöjdhet i tandvården sedan 2005 och ända sedan starten har nöjdheten varit påfallande hög jämfört med andra branscher. Genomsnittet för alla branscher låg under 2024 på 66,9.

I årets tandvårdsmätning noterar Praktikertjänst ett nöjdhetsindex på 83,8 (83,2) medan branschen som helhet landar på 74,4, ett litet tapp från 74,7 året innan. Nöjdhetsindex för branschen, exklusive Praktikertjänst, ligger samtidigt på 72,6.

- Vi är otroligt stolta över att återigen ligga i toppen när patienterna säger sitt om tandvården. Mätningen visar tydligt att Praktikertjänst är loket som drar kundnöjdheten i tandvården och det är ett förtroende vi måste fortsätta både värna och utveckla, säger Carina Olson, Praktikertjänsts vd och koncernchef.

I undersökningen framkommer också betydande skillnader mellan den privat och offentligt drivna tandvården. Folktandvården når ett nöjdhetsindex på 66,5 (65,6) medan den privat drivna tandvården landar på 79,7 (80,9).

- Det är tydligt att patienterna är mest nöjda med den privat drivna tandvården, exempelvis runt tillgänglighet, personlig service och lyhördhet. Samtidigt riskerar regeringens aviserade tandvårdsreform att sabotera välfärdens mest välfungerande bransch genom den föreslagna prisregleringen, vilket kan få omfattande konsekvenser för både patienter och vårdgivare, säger Carina Olson.

I undersökningen presterar den privat drivna tandvården – framför allt Praktikertjänst – långt över snittet i samtliga underkategorier som mäts. Praktikertjänst ökar nöjdhetsindex i fem av sex underkategorier, framför allt inom prisvärdhet med ett index på 79,7 (77,3), produktkvalitet på 91,4 (90) och lojalitet med 92,2 (90,5). I kategori image backar Praktikertjänst däremot något från 89,3 till 88,5.

- Patienter uppskattar hög tillgänglighet och personlig service med högt engagemang och lyhördhet för deras behov. Det är något av Praktikertjänsts paradgren. Precis som att vi är väldigt duktiga på att erbjuda en hög kontinuitet där våra patienter nästan alltid får träffa samma tandläkare, tandhygienist och tandsköterska vid sina planerade besök. Vi vet att just kontinuiteten uppskattas och skapar trygghet, högre patientsäkerhet och en bättre vårdupplevelse, säger Jonas Ström, tandläkare och verksamhetschef på Ströms Tandläkeri, och fortsätter:

- Samtidigt vet vi att tillgängligheten brister i stora delar av landet och tandvården är ojämlikt fördelad. Bristen på medarbetare i tandvården riskerar dessutom att öka ytterligare när regeringens aviserade tandvårdsreform träder i kraft. Så frågan är vem som egentligen ska ta hand om alla patienter som söker vård?

För ytterligare information, kontakta gärna:

Praktikertjänsts pressjour, tel: 010-128 36 66, e-post: press@ptj.se

Om studien

Intervjuerna har genomförts via webbintervjuer mellan den 10 februari och den 3 mars 2025. Målgruppen var ett slumpmässigt nationellt urval av personer som besökt tandvården i Sverige under de senaste 24 månaderna. 803 intervjuer har genomförts totalt varav 374 på folktandvården och 429 inom den privata tandvården.

Tillbaka

Blocks