Swedish Brand Award – Praktikertjänst är årets starkaste varumärke i kategorin vårdgivare
Publicerad:
Praktikertjänst har utsetts till årets starkaste varumärke i årets upplaga av Evimetrix undersökning Swedish Brand Award. Det är i kategorin vårdgivare som Praktikertjänst landar högst av åtta olika varumärken. Värden som respondenterna förknippar med Praktikertjänst är exempelvis ”bidrar till bättre sjukvård”, ”hög patientsäkerhet” och ”tar ansvar i samhällsfrågor”.
I undersökningen har cirka 4 500 slumpmässigt utvalda respondenter uttalat sig om över 400 olika varumärken i 35 kategorier.
I kategorin vårdgivare – som innehåller åtta varumärken – landar Praktikertjänst i toppen och konsumenterna förknippar Praktikertjänst med flera olika attribut, däribland ”hög kvalitet och bra rykte”, ”tar ansvar i samhällsfrågor och bidrar till bättre sjukvård”, ”tillgängliga och är till för alla” samt ”kunniga och pålitliga”.
- Jag är otroligt stolt över att vi placerar oss allra högst i den här mätningen och de värden som konsumenterna förknippar med oss. Vi representerar över 8 000 praktiker som varje dag gör skillnad för sina patienter från Ystad till Karesuando, säger Carina Olson, Praktikertjänsts vd och koncernchef.
Det här är den tredje mätningen bland patienter och konsumenter som Praktikertjänst toppar under 2024. I Sveriges kommuners och regioners årliga mätning Nationell patientenkät primärvård landar Praktikertjänst högst, likaså i Svenskt kvalitetsindex kundnöjdhetsmätning i tandvården.
- Praktikertjänst har Vårdsveriges mest nöjda patienter och den uppfattning av oss som undersökningen visar stämmer väl överens med den tandvård och hälso- och sjukvård som vi arbetar för att skapa. Praktikertjänst har i över 60 år tagit ansvar för en långsiktigt jämlik vård över hela landet och vi fortsätter att bidra till att tillgängliggöra vården för fler, säger Mats Fogelberg, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Praktikertjänst.
Om undersökningen
Varumärkesstyrkan som utgör grunden för Swedish Brand Award bygger på Nöjd Kund Index (NKI) och kännedom. Genom att väga de två måtten mot varandra är det möjligt att jämföra olika varumärken oberoende av storlek och det ger ett rättvist resultat som tar hänsyn till både hur omtyckt och hur välkänt ett varumärke är.
Undersökningens datainsamling pågick under veckorna 23 till 25 och 32 till 34 och de vårdgivare som ingick var Praktikertjänst, Kry, Capio, Närhälsan, Doktor.se, Doktor24, Min doktor och Mindler.