Praktikertjänst i topp när patienter betygsätter vårdgivare i primärvården
Publicerad:
Praktikertjänst landar i toppen i när Sveriges kommuner och regioner mäter patientnöjdhet i primärvården. Hela 17 enheter i Praktikertjänsts regi kvalar in på topp 100 och Praktikertjänst överträffar rikssnittet i samtliga sju kategorier som mäts. Störst skillnad mellan Praktikertjänst och övriga vårdgivare återfinns i kategorin kontinuitet/koordinering.
Under hösten genomförde Sveriges kommuner och regioner, SKR, den årliga undersökningen Nationell patientenkät primärvård där organisationen frågar hur patienterna upplever sina besök i primärvården.
Undersökningen är fördelad på sju olika kategorier – delaktighet/involvering, emotionellt stöd, helhetsintryck, information/kunskap, kontinuitet/koordinering, respekt och bemötande samt tillgänglighet.
I årets undersökning har samtliga 21 regioner deltagit och totalt har 1 220 vård- och hälsocentraler medverkat. Inom Praktikertjänst bidrog 90 verksamheter med svar – från Malmö i söder till Vittangi i norr.
Praktikertjänst genomför varje år en analys av resultaten genom att ta fram ett oviktat genomsnitt av samtliga sju kategorier. Av resultaten framgår att Praktikertjänst återigen presterar bättre än övriga privata och offentliga vårdgivare i samtliga sju kategorier som mäts.
Den enhet som presterat allra bäst inom Praktikertjänst är Båstad-Bjäre Läkarpraktik i Grevie i Region Skåne som placerar sig som nummer ett i regionen och på plats sex nationellt.
- Att vi får höga betyg i exempelvis kategorin kontinuitet och koordinering känns inte som någon slump. Mina läkarkollegor har jobbat på mottagningen i 15 år och vi känner både våra patienter och varandra väldigt väl. Alla medarbetare trivs tillsammans och det märker patienterna. Det skapar ett starkt engagemang med fokus på kontinuitet och individens behov, säger Louise Natt och Dag, specialist i allmänmedicin och verksamhetschef på Båstad-Bjäre Läkarpraktik, som i fjol tog emot Region Skånes utmärkelse Glasäpplet.
Även Vårdcentralen NorraHamn i Luleå får höga betyg av patienterna, framför allt i kategorierna kontinuitet/koordinering och delaktighet/involvering.
- Genom kontinuitet och tillgänglighet lyckas vi prioritera rätt både i telefon och digitalt, så att patienterna får en tid till rätt vårdnivå, ordinarie läkare, sjuksköterska eller fysioterapeut. Hellre rätt tid till rätt vårdgivare, än akut tid till fel vårdgivare. Målsättningen är även att alla med kronisk sjukdom och stående behandling erbjuds en planerad läkartid varje eller vartannat år, säger Urban Mikko, specialist i allmänmedicin och verksamhetschef på Vårdcentralen NorraHamn.
Av de 90 enheter i Praktikertjänsts regi som deltog i undersökningen placerar sig 17 bland Sveriges 100 bästa vårdcentraler samtidigt som fem verksamheter toppar rankingen i sin region – Båstad-Bjäre Läkarpraktik i Skåne, Sotenäs Vårdcentral i Västra Götalandsregionen, Tegnér Vårdcentral i Västmanland, Vårdcentralen Visborg på Gotland och NorraHamn i Norrbotten.
Andra enheter inom Praktikertjänst som presterar starkt är Kvarnholmens Vårdcentral i Nacka utanför Stockholm som landar på plats 16 i riket och plats sju i Stockholm, Riddarhusläkarna i Region Kalmar som placerar sig på plats två i regionen och plats 23 i riket samt Ultuna Vårdcentral i Region Uppsala som ligger på andra plats i regionen och plats 28 i riket.
För ytterligare information, kontakta gärna:
Praktikertjänsts pressjour, tel: 010-128 36 66, e-post: press@ptj.se
Om Nationell patientenkät
Nationell patientenkät primärvård 2023 genomfördes under hösten och samtliga 21 regioner medverkade. Hela 1 220 vård- och hälsocentraler deltog i undersökningen och antalet respondenter i riket uppgick till drygt 97 000 med en svarsfrekvens på 41,3 procent. Läs mer på Nationell patientenkät – Sveriges regioner i samverkan.
Praktikertjänsts analys baseras på resultaten i Nationell patientenkät primärvård 2023 och är beräknad som ett oviktat genomsnitt av samtliga sju kategorier som ingår i undersökningen.