Praktikertjänst arbetar inom fem kvalitetsområden
- Klinisk kvalitet
- Patientsäkerhet
- Miljö
- Arbetsmiljö
- Strålsäkerhet
Kvalitetsarbetet går som en röd tråd genom alla verksamheter och Praktikertjänsts ambition är att vara marknadsledande när det gäller kvalitet och patientsäkerhet. När patienterna får svara på frågor kring vårdkvalitet får Praktikertjänsts mottagningar i genomsnitt högre betyg än både övriga privata aktörer samt offentliga verksamheter.
Praktikertjänsts långsiktiga mål är att säkerställa och utveckla vården som bolaget erbjuder patienterna. Arbete med kvalitet och patientsäkerhet grundas på regelverken för hälso- och sjukvårdslagen, tandvårdslagen, patientdatalagen och patientsäkerhetslagen med tillhörande föreskrifter.
Praktikertjänsts ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet ska säkerställa att allt arbete följer lagar och föreskrifter, och utförs i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet.
Praktikertjänst har även ett internt diplomerings- och certifieringssystem som ser till att alla verksamheter uppfyller myndigheternas krav. Verksamheterna inom Hälso- och sjukvård och Tandvård diplomeras årligen.
Patienter och närståendes synpunkter och klagomål är viktiga för att kunna vidareutveckla och säkra upp vården. Här visar vi hur du gör om du inte är nöjd.
Spela uppOm det uppstår problem eller om du har synpunkter i samband med ditt besök på en av våra verksamheter i Praktikertjänst AB, är vi tacksamma om du uppmärksammar oss på det.
Spela uppVarje dag får tusentals patienter vård i Praktikertjänsts verksamheter inom hälso- och sjukvård och tandvård. Att erbjuda vård av god kvalitet och hög säkerhet är en självklarhet.
I Praktikertjänsts patientsäkerhetsberättelse för 2023 redogör bolaget för patientsäkerhetsarbetet under året med tillhörande exempel på hur arbetet för att förbättra den kliniska kvaliteten fortgått.