
Assisterande jurist/paralegal till Praktikertjänst
Är du strukturerad, noggrann och har ett starkt intresse för juridisk handläggning? Vill du vara en del av en dynamisk juristavdelning och bidra till viktiga processer i en samhällsnyttig verksamhet Då kan du vara den vi söker som assisterande jurist/paralegal, till Praktikertjänst!
Om tjänsten
Vi erbjuder ett spännande och utvecklande uppdrag där du kommer att spela en central roll i att stödja och effektivisera juridikavdelningens arbete. Som assisterande jurist/paralegal, blir du en viktig del av teamet och bidrar med din kompetens inom juridisk administration och ärendehantering. Du kommer att arbeta nära bolagets sex jurister samt ha kontakt med andra avdelningar och externa parter.
Arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta med en bredd av juridiska ärenden och administrativa uppgifter, t.ex:
- Kvalificerad handläggning och administration av juridiska ärenden
- Stöd till bolagets jurister i juridiska frågor och avtalsgranskning
- Rättsutredning och sammanställning av juridiskt material
- Upprättande och hantering av verksamhetsnära avtal, förbindelser och andra juridiska dokument
- Stöd i dataskyddsfrågor, inklusive dokumentation och hantering av registrerades rättigheter
- Genomföra riskanalyser, informationsklassningar och upprätta personuppgiftsbiträdesavtal
- Bistå i konsekvensbedömningar Utforma riktlinjer och policys kopplade till bolagets verksamhet
- Kontakt med myndigheter, samarbetspartners och andra i nntressenter Hantering av bolags- och förvaltningsrättsliga frågor
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
- Eftergymnasial utbildning om minst 2 år inom juridik, exempelvis har du läst till paralegal, avslutat minst 4 terminer på juristprogrammet eller annan relevant utbildning/erfarenhet.
- Mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift
Meriterande: - Erfarenhet av juridisk administration och ärendehantering
- Goda kunskaper i juridisk dokumenthantering och avtalshantering
- Erfarenhet av arbete med dataskydd och informationssäkerhet
Personliga egenskaper
Som person är du noggrann, ansvarstagande och kommunikativ. Du har en god analytisk förmåga och kan hantera juridiska frågeställningar på ett strukturerat och lösningsorienterat sätt. Vi ser gärna att du är initiativrik och trivs med att samarbeta i team. Du har även god förmåga att arbeta självständigt och hantera flera uppgifter parallellt.
Övrig information
Tjänsten är en tidsbegränsad anställning på 12 månader, med möjligheter till förlängning. Vi är flexibla och
Vi erbjuder flera förmåner, inklusive friskvård, pensionsavsättning och ett flexibelt och utvecklande arbete i en samhällsviktig organisation.
Vi genomför bakgrundskontroller för slutkandidat.
Vi ser fram emot din ansökan!
Vid frågor om tjänsten mejla informationsansvarig Anna-Karin Näslund på anna-karin.naslund@ptj.se
Övrig information
- Anställningsform:
- Tidsbegränsad anställning
- Arbetstid per vecka:
- Heltid (50 % - 100 %)
- Tillträdesdatum:
- Enligt överenskommelse
- Sista ansökningsdag:
- 2025-03-18