Tillgänglighet Mitt PTJ webb
Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda Mitt PTJ genom webbgränssnitt. Men vi vet att det finns vissa problem med tillgänglighet. Här berättar vi om dem. Vi vill gärna veta om du hittar andra problem.
Hjälp oss och rapportera brister så att vi kan åtgärda dem. Mejla oss mobilapp@ptj.se eller ring på nummer 010-128 00 00.
Innehåll som inte är tillgängligt
Vilket innehåll som inte är tillgängligt beskrivs på denna sida. Vår ambition är att ha åtgärdat alla kända problem senast 31 mars 2021.
Allmänna problem
- I några av tjänstens formulär är inmatning av information till viss del begränsad.
- Det finns svårigheter att använda tjänsten på en mobiltelefon i horisontellt läge.
- Det saknas möjlighet att förlänga sin inloggningstid för det digitala besöket.
- Det finns svårigheter att använda tjänsten på en mobiltelefon i inzoomat läge.
Problem vid användning med nedsatt eller utan synförmåga
- Det kan förekomma färger med för svag kontrast.
- Några få delar beskrivs felaktigt för skärmläsare.
- På några få ställen placeras fokusmarkören på fel ställe och tabbordningen är felaktig.
- På några få ställen saknas rätt HTML-element för att kunna läsas av skärmläsare.
- Skärmläsare läser ej upp vem som ringer när patienten blir kontaktad via videosamtal.
- Det finns några informationstexter och knappar som innehåller hänvisningar som kan vara svåra att förstå.
Oskäligt betungande anpassning
Praktikertjänst hänvisar till undantag för oskäligt betungande anpassning enligt 12 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service för nedanstående innehåll.
- På några ställen saknas det möjlighet för patienten att gå tillbaka och ändra sina svar. Det krävs ett omfattande arbete för att åtgärda dessa problem. Vi undersöker hur tjänsten kan anpassas för att stödja patienter på ett bättre sätt. Det innebär att den delen i tjänsten inte kommer att uppfylla kraven till den 23 september 2020.
Berätta för oss om du hittar nya problem
Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, berätta det för oss så att vi kan förbättra tjänsten. Kontakta oss genom att skicka e-post till mobilapp@ptj.se
Kontakta tillsynsmyndigheten DIGG
Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) har ansvaret för att se till att alla följer lagen. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta DIGG och anmäla problem med tillgänglighet. www.digg.se/tdosanmalan.
Hur vi har testat tjänsten
Vi har granskat tjänsten med hjälp av en oberoende aktör. Vi har också gjort en självskattning och intern test av tillgängligheten. Den senaste granskningen gjordes i juni 2020.
Tjänsten uppdateras löpande för att följa lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades den 14/10 2020.