Praktikertjänst öppnar ny barnläkarmottagning i Skövde

Vårdföretaget Praktikertjänst öppnar måndagen den 17 januari den första privata barnläkarmottagningen i Skaraborg. Allergicentrum – Praktikertjänst ligger på Stationsgatan 12 i Skövde och drivs av barnallergologen Laszlo Kadar och barn- och allergisjuksköterskan Anders Nordberg, och de erbjuder en barnläkarmottagning med särskilt fokus på astma, allergier och andra luftvägsbesvär.

Praktikertjänst är ett vårdföretag som ägs och drivs av omkring 1 500 läkare, sjuksköterskor, tandläkare, tandtekniker och fysioterapeuter. Bolaget har funnits i över 60 år och erbjuder tandvård och hälso- och sjukvård i 220 av landets 290 kommuner.

Allergicentrum – Praktikertjänst riktar sig i huvudsak till barn i Skaraborg och kommer initialt att ha två medarbetare – barnläkaren och verksamhetschefen Laszlo Kadar och barn- och allergisjuksköterskan Anders Nordberg.

- Jag har arbetat som barnläkare i 30 år, varav de nio senaste åren på Skaraborgs sjukhus i Skövde. Nu kände jag att det var dags att göra något nytt som jag själv driver och ansvarar för och då dök den här möjligheten upp, säger Laszlo Kadar, barnläkare och verksamhetschef på Allergicentrum – Praktikertjänst.

Laszlo Kadars bakgrund inom allergi och mångårigt arbete med lungsjuka barn innebär att verksamheten kommer att ha särskilt fokus på just dessa områden.

- Astma och allergi är de vanligaste kroniska sjukdomarna hos barn och uppemot 40 procent av alla barn som besöker en barnläkarmottagning har besvär med just luftvägarna. Därför tror jag att den här inriktningen kommer att vara särskilt välkommen, säger Laszlo Kadar, och fortsätter:

- Vi kommer att vara en familjär och engagerad mottagning där barnen och vårdnadshavaren får träffa oss varje gång. Att patienten får träffa samma läkare eller samma sjuksköterska vid varje planerat besök är viktigt och bidrar till en bättre vård, och efter nästan tre decennier som läkare vet jag att kontinuitet verkligen uppskattas.

Laszlo Kadar har arbetat som barnläkare i 30 år med lungsjuka barn. Han kommer ursprungligen från Ungern där han bland annat arbetade som chef på en barnklinik samt som biträdande läkarchef på ett sjukhus. De senaste nio åren har han varit anställd på Skaraborgs sjukhus, där han bland annat startade och drev en bronkoskopiverksamhet för barn.

Anders Nordberg har arbetat som barnsjuksköterska i drygt 20 år, varav 15 år med astma, eksem och allergi. Han har rötterna i den skaraborgska myllan och tycker att allergiska besvär är spännande att utreda.

- Pricktestning är en enkel metod och du kan ofta se direkt vad patienten inte tål. Samma sak med lungfunktionsmätningar. Det är också en enkel metod, och patienterna brukar medverka på ett bra sätt. Och när barnet och föräldrarna kan se sammanhangen lika bra som vi då går det att staka ut en tydlig väg framåt, både vad gäller astma, hösnuva och eksem, säger Anders Nordberg.

Läs mer om verksamheten här.

För ytterligare frågor, kontakta gärna:

Praktikertjänst Allergicentrum, tel: 070-531 61 42, e-post: allergicentrum@ptj.se

Praktikertjänsts pressjour, tel: 010-128 36 66, e-post: press@ptj.se