Tandvården under 2023
Praktikertjänst är Sveriges största vårdgivare inom privat driven tandvård och har landets mest nöjda patienter. Praktikertjänst erbjuder allt från allmäntandvård, implantat och kirurgi till estetisk tandvård och tandteknik.
Nästan var tredje tandvårdspatient i Sverige besöker varje år någon av Praktikertjänsts 523 tandvårdsmottagningar. Affärsområdet har cirka 3 265 medarbetare fördelat på tandläkare, tandhygienister, tandtekniker, tandsköterskor och administrativa medarbetare. Av dessa är drygt 700 verksamhetsansvariga tandläkare och tandtekniker som även är delägare i Praktikertjänst. Praktikertjänst har också elva tandtekniska labb med spetskompetens inom samtliga tandtekniska områden.
Praktikertjänst Dental, en verksamhetsform där tandläkare kan bli enhetschefer och driva en mottagning utan att bli delägare, har fortsatt att utvecklas starkt under 2023. Konceptet underlättar rekryteringen av nya kompetenta tandläkare med kapacitet att så småningom även bli delägare i bolaget. Verksamhetsformen ger också Praktikertjänst möjlighet att skapa ytterligare tillväxt genom förvärv av externa tandvårdsverksamheter. Under året har två nya verksamheter tillkommit, antingen genom nyetablering eller förvärv, och Praktikertjänst Dental omfattar nu 21 verksamheter över hela landet.
Under året startades också dotterbolaget Altrodent. Genom fokus på teknologisk innovation och hög kvalitet – och med ett erbjudande som inkluderar tandtekniska produkter, utbildning, rådgivning och teknisk support – har Altrodent ambitionen att bli ledande inom tandteknik på den nordiska marknaden.
Hög efterfrågan på tandvård
Affärsområdet har upplevt en hög efterfrågan på vård under året och tillväxten har ökat. Nettoomsättningen uppgick till 4 462 (4 262) miljoner kronor under 2023. Under året slogs verksamheter ihop till större enheter vilket minskade det totala antalet mottagningar. Förutom att det skapar möjligheter till ökad effektivitet bidrar det positivt till arbetsmiljön, med fler kollegor och ökad trivsel – helt i linje med vad framför allt yngre medarbetare söker idag.
Sveriges mest nöjda patienter
Svenskt kvalitetsindex, SKI, mäter varje år kundnöjdheten i en rad olika branscher, däribland tandvården. De senaste åren har den privata tandvården placerat sig i topp med Praktikertjänst i täten. I mätningen för 2023 fick Praktikertjänst ett index på 83,1 (79,4) jämfört med privattandvården som helhet som nådde 80,8 (79). En viktig anledning till det höga resultatet är Praktikertjänsts ko operativa modell. Den skapar engagemang, och kvalitetsfokus med stor kontinuitet för patienten i mötet med tandläkare och tandhygenist.
Fokus på verksamhetsutveckling
Praktikertjänst har ambitionen att vara ledande inom kvalitet och patientsäkerhet. Samtidigt vill bolaget säkerställa en effektiv verksamhet med en ekonomi i balans för alla verksamheter. Det är viktiga ingångsvärden till det utvecklingsarbete som initierades i slutet av året och som kommer att prioriteras under 2024. Fokus ligger på tre områden: klinisk och digital framkant, ett förstärkt affärsmannaskap samt den svenska munhälsan.
Digitalisering och klinisk kvalitet hänger ofta tätt samman. Praktikertjänst fokuserar på att identifiera och implementera digitala hjälpmedel som ökar servicenivån och kvaliteten för patienterna, samtidigt som de underlättar det dagliga arbetet på klinikerna och frigör tid som i stället kan ägnas åt patienter.
Datadriven kvalitetsutveckling är ett prioriterat utvecklingsområde. Praktikertjänsts egenutvecklade journalsystem för tandvård, Frenda, samlar all behandlingsdata för affärsområdets verksamheter. Det ger bland annat förutsättningar för bred analys av behandlingar utifrån resultat – ett viktigt verktyg för att hela tiden identifiera förbättringar och utveckla den kliniska kvaliteten.
Praktikertjänst har också identifierat ett behov av att ytterligare förstärka den verksamhetsnära rådgivningen till delägarna. De ska få bästa möjliga stöd i att utveckla långsiktigt framgångsrika verksamheter – såväl sett till affärsmässighet och ekonomi som till vårdkvalitet och arbetsmiljö – i en omvärld som påverkas av hög inflation, stigande räntor och ett möjligt framtida införande av högkostnadsskydd för tandvård.
Engagemang för en jämlik tandvård
Som den största vårdgivaren inom privat tandvård vill Praktikertjänst verka för en jämlik tandvård och en svensk munhälsa i världsklass. Från Praktikertjänsts perspektiv är svensk tandvårds främsta utmaning den bristande tillgången till medarbetare i glesbygd och socioekonomiskt utsatta områden.
Samtidigt tenderar det politiska intresset för tandvården att vara koncentrerat till införandet av ett högkostnadsskydd för alla tandvårdspatienter. Det löser varken personalbristen eller bidrar till mer jämlik tillgång till tandvård. Det riskerar tvärtom att öka väntetiderna ytterligare, framför allt i glesbygd och på bekostnad av de med störst vårdbehov. Prislappen är dessutom hög och slår på de offentliga utgifterna – pengar som skulle kunna användas mer effektivt i åtgärder som bättre möter utmaningarna i tandvården.
Praktikertjänst har i stället föreslagit att bland annat den avgiftsfria tandvården för 20–23-åringar avskaffas och att ett skräddarsytt högkostnadsskydd för de över 65 övervägs. Därigenom prioriteras de med störst vårdbehov. Vidare föreslås en utökad finansiering och ökat antal utbildningsplatser för att säkra kompetensförsörjningen, vilket kompletteras med en statlig stimulanspeng för tjänster i glesbygd, i syfte att skapa en jämlik tandvård oberoende av var i landet man bor.
Samverkan och lika villkor behövs
Praktikertjänst eftersträvar samverkan med andra aktörer, såväl myndigheter som offentliga och privata tandvårds-aktörer, för att bidra till en jämlik tandvård. Ett framgångsrikt exempel är samarbetet som Praktikertjänst och Folktandvården har haft på Gotland. Praktikertjänst hade under en period en anställd tandläkare som även arbetade hos Folktandvården, vilket skapade ökad tillgång till tandvård på ön. Praktikertjänst bedriver ett aktivt arbete för att föra fram viktiga frågor kopplat till villkor, kvalitet och tillgång till tand-
vård, såväl i löpande dialog med ansvariga politiker och myndigheter som genom seminarier och deltagande under Almedalsveckan. Cirka hälften av landets tandläkare arbetar idag i privat verksamhet. Att säkerställa lika villkor och goda förutsättningar för såväl den offentliga som den privata tandvården är med andra ord centralt för att Sverige ska fortsätta att ha en munhälsa i världsklass.