Ordförande har ordet: Långsiktighet skapar värde för patienter och medarbetare

I över 60 år har Praktikertjänst bidragit till den svenska vården. Långsiktigheten är en del av vårt signum och en viktig förklaring till varför Praktikertjänst har landets mest nöjda patienter och medarbetare. För att värna vår kooperativa modell och långsiktigheten har styrelsen nu tagit initiativ till en plan för hur vi kan fortsätta vässa vården i ytterligare 60 år.

Praktikertjänst är kanske Sveriges äldsta vårdföretag. I över 60 år har vi i olika former erbjudit vård över hela landet. Vi har vuxit, vi har skalat ner, vi har förvärvat och vi har avyttrat. Men kärnan har ända sedan starten varit densamma – att vi är starka tillsammans och att professionen ska få mer tid till att ge patienter vård.

Att våra medarbetare får tid till vård är själva kärnan i Praktikertjänst. Det är också en av anledningarna till att många talanger ser Praktikertjänst som sitt förstahandsval; oavsett om man vill vara anställd eller om man också vill få uttryck för sin entreprenöriella ådra och starta och vara ansvarig för en verksamhet.

Nöjda medarbetare ger nöjda patienter
Att vi är en attraktiv arbetsplats framgår i våra interna och regelbundna medarbetar- och delägarundersökningar, och under året fick vi svart på vitt att det verkligen stämmer. Vi placerade oss på plats två när Universum publicerade sin årliga undersökning Sveriges bästa arbetsgivare och kan nu titulera oss Vårdsveriges bästa arbetsgivare. Det skriver jag med oerhörd stolthet.

Minst lika stolt är jag över att Praktikertjänst – utöver Sveriges mest nöjda medarbetare – även har landets mest nöjda patienter. För med nöjda medarbetare kommer i regel nöjda patienter. Trivs vi på jobbet märks det för patienterna.

Vi har lagt den här grunden genom vår kooperativa modell med styrkan i det lokala engagemanget hos alla våra omkring 730 verksamheter. Det handlar om korta beslutsvägar och möjligheten att exempelvis lägga arbetsscheman som passar medarbetarnas olika livssituation.

Framtidssatsningar som ska ge resultat
Samtidigt behöver vi fortsätta utveckla Praktikertjänst för att attrahera både nya talanger och nya patienter. Det är ett löpande arbete som vi under året accentuerat för att få ännu mer driv i steget. Det handlar dels om ökad synlighet för vårt gemensamma varumärke, dels om stärkt fokus på hållbarhetsarbetet.

Inom dessa två centrala framtidsfrågor måste vi lägga in ytterligare en växel kommande år för att stå ut i mängden och för att leva upp till allt tuffare lagstiftning. Vi har påbörjat de här satsningarna, men kommer att behöva öka takten ytterligare kommande år. Det är helt nödvändigt för Praktikertjänsts långsiktiga erbjudande till delägare, med arbetare och patienter.

Det är tillsammans som vi skapar något unikt i Vårdsverige. Det är våra gemensamma ansträngningar som lett oss till mycket hög medarbetar- och patientnöjdhet. Och det är tillsammans som vi fortsätter att utveckla vårt gemensamma bolag under ytterligare minst 60 år.

Urban Englund

Styrelseordförande och tandläkare, mars 2024