en bild

Nöjda medarbetare ger nöjda patienter

Praktikertjänst är Sveriges näst bästa arbetsgivare. Det framgår av undersökningsföretaget Universums årliga enkätundersökning som presenterades under hösten 2023. Samtidigt har Praktikertjänst landets mest nöjda patienter enligt mätningar inom både tandvård och hälso- och sjukvård. "Medarbetarnöjdhet och patientnöjdhet hänger ihop", säger Praktikertjänsts vd Carina Olson.

Praktikertjänst är en vårdgivare som ägs och drivs av praktiker, det vill säga en professionsledd verksamhet. Det är en kooperativ ägarmodell som skapar engagemang och långsiktighet, vilket stämmer väl överens med vad medarbetare söker hos en arbetsgivare och på en arbetsplats.

Det stämmer också väl överens med vad patienter söker hos sin vårdgivare. Långsiktighet och engagemang ligger till grund för goda patientrelationer, något som borgar för kontinuitet, bättre vård och högre patientsäkerhet.
– Som delägare och verksamhetschef i Praktikertjänst finns stora möjligheter att själv styra verksamheten i den riktning man vill, med kraft från hela kollektivet. Det lokala självstyret innebär ofta korta beslutsvägar och skapar också engagemang på arbetsplatsen eftersom det är vi tillsammans som både planerar och utför vården, säger Réka H Velle, specialist i allmänmedicin och verksamhetschef på Tegnér Vårdcentral i Västerås, och lägger till:
– Vi jobbar mycket med ett inlyssnande ledarskap, något som skapar förtroende och som leder till arbetsglädje och lojalitet. Vi har en låg personalomsättning och har lyckats skapa en bra stämning som patienterna känner av när de besöker oss.

Praktikertjänst har funnits i över 60 år och långsiktigheten är en framgångsfaktor. I Universums undersökning Sveriges bästa arbetsgivare mäts kategorierna identitet, nöjdhet/rekommendation och lojalitet, och det är i just den sista kategorin som Praktikertjänst sticker ut allra mest.

De medarbetare som svarat lyfter bland annat fram trygg anställning, respekt för medarbetare, stort eget ansvar och balans mellan fritid och arbetsliv som viktiga faktorer för sin anställning.

Pierre_Klaffbron.jpg

Att medarbetarnöjdheten ligger till grund även för nöjda patienter är Pierre Sohlberg övertygad om. Han är tandläkare och verksamhetschef på Tandvården Klaffbron i Malmö.
– Efter sju år i bolaget förstår jag verkligen varför Praktikertjänst under tio år toppat Svenskt kvalitetsindex kundnöjdhetsmätningar i tandvården. De starka resultaten bygger på att vi som jobbar i bolaget verkligen trivs och att det är stort fokus på ledarskapsutbildning och verksamhetsutveckling, säger Pierre Sohlberg, och avslutar:
– Vi lär av varandra, använder varandra som bollplank i viktiga vårdfrågor och jobbar tillsammans för att skapa goda förutsättningar för våra patienter och medarbetare.

Lediga tjänster

Vill du också jobba med Sveriges med nöjda medarbetare och patienter? Se vilka lediga tjänster vi har just nu.

Läs mer