Hälso- och sjukvården 2023
Praktikertjänst är en av Sveriges största vårdgivare inom privat driven hälso- och sjukvård. Ungefär var femte patient som söker vård gör det på någon av bolagets mottagningar. I verksamheten ingår allt från primärvård och fysioterapi till specialistvård inom en rad olika vårdområden.
Inom affärsområde hälso- och sjukvård bedriver Praktikertjänst verksamhet i 20 av landets 21 regioner. Erbjudandet består av vård- och hälsocentraler, öppen specialistvård, rehab, barnavårdscentraler, mödrahälsovård, psykologer och psykoterapeuter. Det levereras genom 190 mottagningar som samlar fler än 3 660 medarbetare, varav cirka 450 är verksamhetsansvariga delägare.
Huvuddelen av verksamheterna drivs genom vårdavtal med regionerna via lagen om valfrihetssystem (LOV) eller lagen om offentlig upphandling (LOU), eller via lagen om läkarvårdsersättning (LOL) och lagen om ersättning för
fysioterapi (LOF).
Praktikertjänst Vård är en verksamhetsform som kompletterar de delägarledda verksamheterna. Dessa mottagningar inom primärvård och rehab leds istället av enhetschefer som inledningsvis enbart är anställda i bolaget. Det ger fler praktiker möjligheten att bedriva vård inom Praktikertjänst och kan vara ett första steg på resan att bli delägare. Konceptet underlättar också för Praktikertjänst att förvärva vårdmottagningar,
vilket skapar ytterligare tillväxtpotential.
Konsolidering och omställning
Delar av verksamheten har präglats av konsolidering och integration under 2023, efter förra årets stora tillväxtsatsning då 18 nya mottagningar antingen startades upp eller förvärvades inom ramen för Praktikertjänst Vård. Fokus har varit att fullt ut integrera verksamheterna i Praktikertjänst och säkerställa såväl patientunderlag som hög kvalitet i den dagliga driften.
I primärvården har Praktikertjänst under de senaste åren anpassat verksamheten för att möta en ökad efterfrågan och högre krav kopplat till covid-19-pandemin. I takt med att dessa behov minskat under 2023, och ersättningsbidragen tagits bort, har Praktikertjänst ställt om för att möta en normal efterfrågan. Därför har ett flertal effektiviseringssatsningar genomförts under året. Dessa är också viktiga i relation till det rådande ekonomiska läget, där den förväntade nivån på uppräkning av ersättningen från regionerna inte fullt ut kompenserar den kostnads- och löneinflation som verksamheterna möter.
Nettoomsättningen i affärsområdet uppgick sammantaget till 5 081 (4 711) miljoner kronor under 2023. Ytterligare en primärvårdsmottagning startades upp – vårdcentralen Stationsstaden i skånska Kävlinge.
Nöjda patienter och medarbetare som mår bra
En av Praktikertjänsts främsta styrkor är sättet som verksamheten bedrivs på, den kooperativa modellen, där varje verksamhetschef bedriver vård utifrån varje enhets unika förmåga. Under året fick bolaget ytterligare bevis på att den skapar värden både för patienterna och för de som utför vården. Praktikertjänst nådde återigen toppresultat i SKR:s Nationell patientenkät primärvård. Hela 18 (16) av bolagets mottagningar kvalar in på topp 100 och Praktikertjänst överträffar rikssnittet i samtliga kategorier. I kategorierna helhetsintryck och kontinuitet/koordinering märks störst skillnad mellan Praktikertjänst och övriga privata och offentliga vårdgivare.
Under 2023 fick Praktikertjänst dessutom rekordresultat i den årliga medarbetarundersökningen. Svarsfrekvensen var högre än någonsin och index för ambassadörskap, eNPS, ökade till rekordsiffran 52 (46), för hela Praktikertjänsts verksamhet. I en tid då arbetsmiljön inom vården ofta beskrivs som utmanande är de goda resultaten särskilt glädjande.
Grunden till de starka resultaten läggs i Praktikertjänsts modell och företagskultur, där de verksamhetsansvariga delägarna och medarbetarna har fullt ansvar för att driva och utveckla vården på mottagningen. Samtidigt får de centralt stöd inom administrativa och verksamhetskritiska områden. Resultatet är mer tid till det som medarbetarna värdesätter allra mest – att göra ett så bra arbete som möjligt för patienterna. Många inom Praktikertjänst stannar länge i sin verksamhet vilket skapar kontinuitet och långa patientrelationer vilket påverkar arbetsglädje och patientupplevelsen positivt.
Digitalisering ger effektivisering
Ökad digitalisering kan skapa stora fördelar både för Praktikertjänst och för patienterna. För att öka såväl effektivitet som kvalitet är det viktigt att medarbetarna kan lägga en stor del av sin tid på direkt patientkontakt och mindre tid på administration. Under året har Praktikertjänst fortsatt att identifiera, utvärdera och implementera digitala verktyg som stöttar verksamheterna och minskar den administrativa bördan.
Det digitala vårderbjudandet har sett fortsatta framsteg under året och utvecklingen sker i takt med regionernas diskussioner och kommande beslut kring den framtida digitala vården.
Praktikertjänsts grundinställning är att det digitala vårderbjudandet är ett viktigt verktyg för att öka tillgängligheten till vård på patienternas villkor och bidra till en mer jämlik vård. Digitala verktyg ger Praktikertjänst utökade möjligheter att redan i början av patientkontakten bedöma och prioritera ärendena. Därigenom får patienten direkt träffa rätt kompetens för sitt specifika ärende vilket både effektiviserar och ökar kvaliteten på vården.
Stort engagemang för att utveckla vården
Praktikertjänst driver både nationella och regionala frågor som är viktiga för verksamheterna och för hälso- och sjukvårdens långsiktiga utveckling i Sverige. Ett exempel på en sådan fråga är de resurser som krävs i primärvården för att den sjukhustunga svenska vården ska kunna ställas om i linje med de politiska reformer som beslutats. Omställningen till en god och nära vård kräver en utökad satsning på primärvården för att nå Socialstyrelsens riktlinje om 1 100 patienter per läkare, men också för att säkerställa god patientsäkerhet och förbättrad arbetsmiljö.
Eftersom privat drivna vårdcentraler utgör nästan hälften av Sveriges primärvård är det viktigt att ha lika villkor för alla verksamheter – oavsett om de drivs i offentlig eller privat regi. På motsvarande sätt behövs långsiktigt stabila lösningar när det gäller vårdvalet i specialistvården. Hos Praktikertjänst finns engagemanget och kraften att fortsätta att vara en viktig del av Sveriges totala vårdlösning, med Sveriges mest nöjda patienter och medarbetare.