Kategorier för sidan Hälsovård

Löpning och pollenallergi - funkar det?

Att träna löpning är en av de bästa investeringar man kan göra för sin hälsa. Skönt är det också, i alla fall efter ett långt och svettigt träningspass. För de med allergi och astma kan det dock vara bra med lite handfasta råd så här i pollentider. Pär Gyllfors, specialist på astma- och allergisjukdomar och verksamhetschef på Astma & allergimottagningen vid S:t Görans sjukhus, ger här sina bästa råd att tänka på vid löpning och pollen.

Ca 25 % av Sveriges befolkning har allergi mot pollen, vanligast mot björk- och gräspollen. De med allergi mot björk, kan även känna av pollen från övriga lövträd på våren, så som al-, hassel- och ekpollen. Här följer några tips på vad som är bra att tänka på för dig med pollenallergi och som löptränar:

  • Följ pollenrapporter och ha koll på pollenhalterna i luften. Detta gör du enklast och dagligen på http://pollenrapporten.se. Ju högre pollenhalter desto större risk för allergisymptom.

  • Se till att du medicinerar regelbundet under pollensäsongen. Det är det viktigaste rådet jag kan ge dig! För många räcker det med att dagligen ta en icke tröttande antihistamintablett (t ex Desloratadin 5 mg). Om detta inte räcker till kan man komplettera med kortisonnässpray till  exempel (Mometasone 50 ug/dos och eventuellt även ögondroppar vid behov (Livostin, eller Lomudal/Lecrolyn). Sluta inte att medicinera när du mår bra, då ökar risken för att symptomen kommer tillbaka.

  • För dem med som också har astma kan det ibland vara svårt att träna utomhus under pollensäsong. När man tränar så ökar andningsfrekvensen och då får man i sig mycket mer pollen i luftvägarna. Utöver astmaläkemedel kan man ibland ha bra nytta av en pollenmask. Pollenmasken har små runda hepafilter som filtrerar bort pollen och andra små partiklar från att hamna i lungorna/luftvägarna.  Man kan Googla på ”pollenmask” så finns det många olika modeller och färger att välja mellan. Mig veterligen kan man ännu inte köpa dem i sportaffärer. Masken ger ett visst motstånd för luften att passera, så den lämpar sig bäst för den långa lågintensiva träningen och sämre för intervallträning.  Ett annat och för en del kanske tråkigare alternativ är att träna inomhus på löpband under pollensäsong.

  • Tänk också på att värma upp ordentligt före passet, har man astma behöver man oftast ca 20 minuters uppvärmning innan man kan springa på i lite högre fart. Konditionsträning är bra för vår hälsa i stort, men dessutom ett utmärkt komplement till läkemedelsbehandling vid astma. Patienter med astma kan ofta klara sig på lägre doser av astmamedicin om det konditionstränar ca 3 ggr i veckan.