Tillgänglighet för www.praktikertjanst.se
Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda webbplatsen. Men vi vet att det finns vissa problem med tillgänglighet. Här berättar vi om dem. Vi vill gärna veta om du hittar andra problem.
Hjälp oss och rapportera brister så att vi kan åtgärda dem. Mejla oss webmaster@ptj.se eller ring på nummer 010-128 00 00.
Innehåll som inte är tillgängligt
Allmänna problem
- Länksyfte, Det finns länkar med otydlig beskrivning.
Problem vid tangentbordnavigering
- Det förekommer tangentbordsfällor där fönster inte går att stänga ned. Gäller bland annat i information om kakor och videofönster.
- Identifiering av fel (Interaktiva komponenter). Webbplatsen använder sig av reCaptch som inte går att interagera med via tangentbord.
Problem vid användning med nedsatt
- Kontrast för text är för låg på fler ställen.
- Det förekommer text med mycket liten font.
Problem vid hjälpmedelsanvändning
- Det förekommer innehållsbärande bilder som saknar textalternativ.
- Det förekommer tomma rubriker och inkonsekvent rubrikstruktur.
- Webbplatsen använder sig av reCaptch, som inte ger några alternativ vid användning av uppläsningsverktyg.
Problem i formulär
- Formulär kontroller används felaktigt det går till exempel inte att avmarkera vissa godkännanden.
- Autoifyllande, förslag till ifyllande saknas för formulärfält.
- Det förekommer formulärfält som saknar tydliga etiketter samt tydlig uppmärkning om de är obligatoriska.
- Ordningsföljden av formulärkontroller, etiketter samt märkning av obligatoriskt, är inte alltid konsekvent.
- Etiketter och instruktioner (Information om obligatoriska fält) Vissa formulär fält har otydlig markering kring om de är obligatoriska.
Berätta för oss om du har problem med webbplatsen
Vi vill hela tiden göra vår webbplats mer tillgänglig. Om du upptäcker nya problem, berätta det för oss. Hör också av dig om du behöver innehåll som inte är tillgängligt för dig. Du kan du kontakta oss på följande sätt.
- skicka e-post till webmaster@ptj.se
- ring 010 - 128 00 00
Vi svarar normalt inom två vardagar på mejl.
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar ditt påpekande om bristande webbtillgänglighet eller din begäran om tillgängliggörande av innehåll kan du anmäla till Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.
Hur vi testat webbplatsen
Vi har granskat webbplatsen med hjälp av en oberoende aktör. Den senaste granskningen gjordes i november 2020.
Webbplatsen uppdateras löpande för att följa lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades den 9 november 2020.

Så klagar du på sjukvård
Patienter och närståendes synpunkter och klagomål är viktiga för att kunna vidareutveckla och säkra upp vården. Här visar vi hur du gör om du inte är nöjd.
Spela upp
Så klagar du på tandvård
Om det uppstår problem eller om du har synpunkter i samband med ditt besök på en av våra verksamheter i Praktikertjänst AB, är vi tacksamma om du uppmärksammar oss på det.
Spela upp