Extern bild

Att triagera frigör tid

Publicerad:

På Bohuspraktiken utanför Göteborg har man utvecklat ett nära samarbete med fysioterapimottagningen vägg i vägg, som också drivs inom Praktikertjänst. Genom en första bedömning av alla inkomna patienter skapas ett mer effektivt patientflöde.

Triagering innebär att dela in patienter efter prioriteringsordning och på Bohuspraktiken har arbetssättet bidragit till ett betydligt bättre patientflöde.

– Utgångspunkten var att vi helt enkelt hade för få läkartider och ville komma bort från att alla fall hamnade hos läkaren. Det blev både felaktigt och ineffektivt, säger Emilie Nyman Jacoby, psykolog och verksamhetsansvarig på Bohuspraktiken.

Hon menar att det fortfarande finns en föreställning hos många patienter att det måste vara en läkare som tar emot och ställer diagnos. Med bakgrund som psykolog anser Emilie Nyman Jacoby att det lönar sig att ha en mer holistisk inställning – så länge rätt person på rätt plats gör rätt saker.

– Ibland kan en fysioterapeut vara precis det man behöver för sina besvär, bland kan man behöva prata med en psykolog om sömn och stress. Det är viktigt att hamna rätt från början. Då minskar risken för att patienter bollas runt, säger Emilie Nyman Jacoby.

Alla akuta fall på Bohuspraktiken hamnar i dag hos en sjuksköterska som triagerar enligt sin bedömning för att få ett mer optimerat vårdflöde.

– Det unika hos oss är att vi har så kallat team drop-in, där även sjukgymnaster, psykologer och arbetsterapeuter står redo. Det gör att möjligheterna att prioritera blir betydligt bättre, säger Emilie Nyman Jacoby.

I samverkan med fysioterapimottagningen Bohus Fysioterapi/Rehab vägg i vägg finns det dessutom gott om hjälp att få.

– Att ha tillgång till rehab och fysioterapeuter i huset har varit viktigt i vårt vårderbjudande. Vi har samma patientunderlag och remitterar till varandra – vilket i praktiken handlar om att knacka på dörren och prata, avslutar Emilie Nyman Jacoby.

Tillbaka

Blocks