Extern bild

Praktikertjänst finalist i Stora Kommunikationspriset 2021

Publicerad:

Sveriges kommunikatörer delar varje år ut priset ”Stora Kommunikationspriset” till organisationer och personer som gjort stora insatser inom kommunikation under det gångna året. Det står nu klart att Praktikertjänst är nominerad som finalist inom kategorin ”Bästa Medarbetarkommunikation”.

Branschorganisationen Sveriges kommunikatörer har sedan 1990 årligen delat ut priser till landets vassaste kommunikatörer och kommunikationsinsatser. I år delas priset ut i fem olika kategorier och Praktikertjänst är finalist inom kategorin ”Bästa medarbetarkommunikation”. Juryns motivering lyder:

”Med ett eskalerande informationsflöde och föränderliga förutsättningar ökade kraven på intern kommunikation i Sveriges största vårdbolag. Krishantering och tillgänglighet fick ta stor plats när Praktikertjänst i krisen gjorde en förändringsresa till det som nu blivit det nya normala. Satsningen lyckades samtidigt öka förtroendet för ledningen och skapa ökad delaktighet och engagemang hos medarbetarna”.

Praktikertjänst har som de flesta organisationer ett utmanande år bakom sig där internkommunikationen spelat en särskilt viktig roll för att möta de nya förutsättningar som covid-19 medfört.

- Att Praktikertjänst är finalist inom kategorin bästa medarbetarkommunikation känns hedrande, speciellt ett år som detta. Jag vet hur hårt alla medarbetare har arbetat under det gångna året och vilka utmaningar som covid-19 inneburit. Att vi lyckats ställa om och hela tiden anpassat oss efter nya förutsättningar är fantastiskt. Vårt kommunikationsteam har spelat en viktig roll i detta, säger Carina Olson VD på Praktikertjänst.

Under det gångna året har Praktikertjänst bland annat initierat en verksamhetsöverskridande supporttjänst som samlat representanter med expertis inom såväl tandvård och hälso- och sjukvård som HR och affärsutveckling. Gruppen har varit med och tagit fram en rad stödfunktioner, såsom daglig omvärldsbevakning, analys av rekommendationer och nya rutiner och ett omfattande informationsflöde på intranätet.

- Covid-19 har krävt nya tankesätt och är ännu ett bevis på att en snabbfotad och effektiv internkommunikation är otroligt viktigt. Vår initierade supporttjänst är dessutom ett kvitto på att vi fungerar som bäst när vi delar information och kunskap mellan olika avdelningar och områden, säger Stefan Hladisch Marknads- och kommunikationschef på Praktikertjänst.

Vinnaren av Stora Kommunikationspriset kommer att utses den 20 maj av en jury bestående av åtta experter inom branschen. Det går att läsa mer om priset och motiveringarna i övriga kategorier här: https://sverigeskommunikatorer.se/kunskap/nyheter/juryns-motiveringar-for-stora-kommunikationspriset-2021/

För ytterligare information, kontakta gärna:

Stefan Hladisch, Marknads- och kommunikationschef stefan.hladisch@ptj.se eller pressjour: press@ptj.se, 010-128 36 66

Tillbaka

Blocks

Övrigt