en bild

Praktikertjänst bildar nytt och modernt dentallaboratorium i Stockholm

Den 1 april slog Praktikertjänst ihop Isodental med det nyförvärvade laboratoriet SDIC Tandteknik. Därmed bildas ett av Sveriges modernaste dentallaboratorium med fokus på kvalitet, moderna tekniklösningar, leveranssäkerhet och omsorg för kunderna och deras patienter.

Praktikertjänst har förvärvat SDIC Tandteknik, ett tandtekniskt laboratorium med gedigen kompetens och erfarenhet. SDIC startades 2002 i Stockholm som ett fullservicelaboratorium och har sedan dess kontinuerligt satsat på ny teknik kombinerat med skickligt hantverk utfört av kunniga tandtekniker.

Den 1 april slogs verksamheten ihop med Isodental, Praktikertjänsts tandtekniska laboratorium beläget på Ladugårdsgärdet i Stockholm. Den nya verksamheten under namnet SDIC - Isodental Tandteknik, blir ett av Sveriges modernaste dentallaboratorium.

- Detta är en viktig strategisk satsning för Praktikertjänst. Vi vill ligga i framkant och förse såväl våra egna tandvårdsmottagningar som externa kunder med kvalitativa tandtekniska produkter och bästa möjliga service, säger Carina Olson, VD på Praktikertjänst.

Martin Ovesjö, fd VD och ägare av SDIC Tandteknik, blir nu delägare i Praktikertjänst och ny laboratoriechef tillsammans med Heléne Larsson. Genom att laboratoriet införlivas i Praktikertjänst breda verksamhet kommer SDIC – Isodental Tandteknik få en unik position inom dentalteknikbranschen.

- Sammanslagningen ökar möjligheten att göra offensiva satsningar, investera i ny teknik, samt dra fördel av gemensamma muskler och resurser, säger Martin Ovesjö, tillträdande laboratoriechef på SDIC - Isodental Tandteknik.

Inledningsvis kommer fokus vara på att integrera de två verksamheterna med varandra, för att säkerställa att kundstruktur, kompetens och utrustning ska fungera bra tillsammans. Tommy Borg, fd chef på Isodental kommer arbeta kvar inom verksamheten med specialuppgifter inom kvalitet och verksamhetsutveckling.

- Både befintliga och nya kunder är hjärtligt välkomna till vårt nya fina dentallaboratorium, säger Heléne Larsson, tillträdande laboratoriechef på SDIC – Isodental Tandteknik.

Marianne Segers, chef Verksamhetsstöd, e-post: marianne.segers@ptj.se, tel: 010-128 39 73 eller Praktikertjänsts pressjour tel: 010-128 36 66