Extern bild

Cederkliniken i Piteå – över 5 000 digitala besök på tre månader

Publicerad:

Cederklinikens tjänst för digitala vårdmöten har sedan starten i mars haft över 5 000 besök. Samtidigt hanteras sju av tio ärenden helt digitalt och hälften av alla ärenden besvaras inom 5 minuter. Bakgrunden till det stora intresset är bland annat det nya coronaviruset som ökat trycket på digitalisering i primärvården.

Den 2 mars startade Cederkliniken med Praktikertjänst24, en vårdtjänst som kopplar ihop nätbaserad och fysisk vård avsedd för både akuta lättare besvär och mer komplexa långvariga problem.

- På knappt tre månader har vi haft över 5 000 kontakter i den digitala tjänsten och intresset har ökat stadigt, säger Petter Tuorda, distriktsläkare och verksamhetschef på Cederkliniken.

Tjänsten är digifysisk, vilket innebär att patienter som söker vård digitalt får direktkontakt med vårdpersonal på Cederkliniken, exempelvis läkare, sjuksköterska eller sjukgymnast. Oftast får patienten hjälp med ärendet direkt i chatten, men finns behov av fysisk undersökning eller provtagning bokas en tid på vårdcentralen.

- Tjänsten ska inte förväxlas med vanliga nätläkartjänster. Genom Praktikertjänst24 kommer patienterna i kontakt med sin egen vårdcentral, vilket skapar kontinuitet i hela vårdkedjan. Dessutom kan patienterna via systemet få fördjupad information om sin diagnos och sina besvär, vilket vi upplever ger större kunskap och ökad trygghet, förklarar Petter Tuorda.

Patienterna får hjälp snabbt och hälften av alla ärenden besvaras inom 5 minuter, nio av tio ärenden inom 40 minuter. Tjänsten får även höga betyg av patienterna och nio av tio skulle rekommendera tjänsten till andra. Dessutom hanteras sju av tio ärenden helt digitalt.

- Patienten hjälper oss genom att själv beskriva symtom och ärende i det digitala systemet och då kan vi i gengäld erbjuda en mycket bättre tillgänglighet och snabbare återkoppling än tidigare, berättar Petter Tuorda, och avslutar

- Sett till coronapandemin hade vi bra tajming för införandet, men det blev ingen smekmånad utan full digital fart direkt. Jag tror att den digitala utvecklingen är bra för oss, för patienterna och för hela primärvården.

Om Praktikertjänst24

Patienten som söker vård kontaktar Cederkliniken via en digital ingång på webbplatsen och sedan sker kommunikationen med chatt och video i stället för via telefon. En fördel med chatt är att patienten aldrig behöver passa en särskild tid för telefonkontakt utan kan kommunicera med Cederkliniken när det passar. Läs mer här.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Petter Tuorda, specialist i allmänmedicin och verksamhetschef, Cederkliniken, e-post: petter.tuorda@ptj.se

Erik Magni, presschef, Praktikertjänst, e-post: erik.magni@ptj.se, tel: 0703-26 50 98

Tillbaka

Blocks