Ängsgårdens vårdcentral flyttar och byter namn till Surahammars vårdcentral

Det var 1994 som Ängsgårdens vårdcentral slog upp portarna i Surahammar. Då hade verksamheten runt sex medarbetare och började med inga patienter alls. Nu, 25 år senare, har mottagningen 29 medarbetare och över 9 600 listade patienter.

- Vi har haft en fantastisk resa och lokalerna vi sitter i nu är anpassade för en helt annan storlek än den vårdverksamhet vi driver idag, säger Ann-Charlotte Ringström, distriktssjuksköterska och verksamhetschef på Ängsgårdens vårdcentral, och fortsätter:

- När vi nu flyttar passar vi också på att byta namn till Surahammars vårdcentral. Det ger oss en bra lokal förankring och en tydlighet om vilka vi är.

De nya lokalerna landar på strax över 1 000 kvadratmeter, vilket är 200 kvadratmeter större än nuvarande yta, och de har anpassats till Ängsgårdens verksamhet.

- Lokalerna vi har idag är trångbodda och begränsar utveckling medan de nya lokalerna rustar oss för framtiden och ger goda möjligheter att fortsätta utveckla vården, säger Ann-Charlotte Ringström, och fortsätter:

- I de nya lokalerna har vi väntrum så att patienterna slipper att sitta på stolar i korridoren, två provstolar i labbet, något som underlättar för både patienter och medarbetare och som ger bättre möjligheter att ta prover. Det blir också bättre parkeringsmöjligheter och närmare till både apotek och tågstation.

I samma fastighet på Köpmangatan växlar även Hälsobolaget, som drivs av fysioterapeuterna Conny Venngren och Peter Forsberg, upp. Hälsobolaget utvidgar verksamheten med gym och café, som är öppna för både patienter och allmänhet.

Verksamheten öppnar i nya lokaler på Köpmangatan 25 i Surahammar den 13 januari 2020. För listade patienter innebär flytten ingen förändring.

Ann-Charlotte Ringström, distriktssjuksköterska och verksamhetschef, Ängsgårdens vårdcentral, e-post: ann-charlotte.ringstrom@ptj.se

Praktikertjänsts pressjour, tel: 010-128 36 66