VD-byte i Praktikertjänst i november

Praktikertjänsts vd och koncernchef Erik Strand har informerat styrelse och ordförande att han önskar sluta innan årsskiftet. Styrelsen har därför beslutat att utse Carina Olson, ekonomi- och finansdirektör samt vice vd, till ny vd och koncernchef för Praktikertjänst. Hon tillträder den 1 november och kommer fram till dess att fortsatt arbeta nära Erik Strand för att säkra kontinuiteten i bolaget.

Erik Strand har varit vd och koncernchef för Praktikertjänst sedan december 2016 och var dessförinnan bland annat styrelseledamot samt tillförordnad vd och chef för affärsområde Hälso- och sjukvård.

Carina Olson har varit ekonomi- och finansdirektör på Praktikertjänst sedan 2015 samt vice vd sedan december 2016, och har tidigare bland annat varit CFO på Södra Skogsägarna ekonomisk förening. Carina Olson är civilekonom och har en MBA-examen från Handelshögskolan i Stockholm.

- Carina Olson har en gedigen bakgrund och med henne som vd och koncernchef får vi kontinuitet och stabilitet i förändringsarbetet, vilket är väldigt viktigt. Hon har djup kunskap om Praktikertjänst och har presterat starka resultat över tid, säger Urban Englund, styrelseordförande i Praktikertjänst.

- Jag är både glad och stolt över förtroendet som jag nu får av styrelsen. Det är ett spännande företag som jag lärt känna under mina fyra år och jag ser verkligen fram emot november och att tillsammans med alla ägare och medarbetare fortsätta förändringsresan i en bransch som står inför många utmaningar, säger Carina Olson, ekonomi- och finansdirektör på Praktikertjänst.

Erik Magni, presschef, Praktikertjänst, tel: 0703-26 50 98, e-post: erik.magni@ptj.se