Praktikertjänst uppmärksammar psykisk ohälsa och tandhälsa under Järvaveckan

Politikerveckan i Järva arrangeras för andra året i rad och går av stapeln den 9 – 17 juni på Spånga IP i Stockholm. Praktikertjänst är på plats och under veckan uppmärksammar bolaget både psykisk ohälsa och tandhälsa.

Under början av veckan är Praktikertjänst Psykiatri på plats och berättar om verksamhetens arbete med psykisk ohälsa i områden som Spånga-Tensta och Rinkeby-Kista.

- Psykiatriska diagnoser är idag den vanligaste sjukskrivningsorsaken och vi möter dagligen personer med olika grad av psykisk ohälsa och många har gemensamt att de upplever att det är svårt att prata om sin sjukdom. Det är något som vi vill vara med och ändra på. Öppenhet om psykisk ohälsa kan skapa bättre förståelse för de utmaningar som patienterna ställs inför, säger Lauri Nevonen, leg. psykoterapeut och vd Praktikertjänst Psykiatri.

Under den andra delen av veckan belyser Praktikertjänst tandhälsa, ett område där skillnaderna mellan olika delar av Stockholm är stora. Till exempel är karies vanligare hos alla åldersgrupper i länets utsatta områden. I Praktikertjänsts tält kommer besökarna bland annat få möjlighet att testa hur bra de har borstat sina tänder.

- I Stockholms läns tandhälsorapport 2017 framgår att 2,5 procent av treåringarna i de områden där tandhälsan är som bäst har kariesskadade tänder. Motsvarande siffra för de områden där tandhälsan är sämst är 10,5 procent, det vill säga en skillnad på hela 8 procentenheter, säger Jakob Eliasson, chef samhällskontakter på Praktikertjänst.

Järvaveckan startade för ett år sedan med syftet att minska avståndet mellan folk och folkvalda. I år deltar cirka 180 organisationer och företag.

- Vi är på plats för att prata och diskutera med politiker, medborgare och andra samhällsaktörer om varför privata vårdalternativ är en förutsättning för jämlik vård i hela landet, säger Jakob Eliasson.

Söndagen den 10 juni deltar även Praktikertjänsts vd Erik Strand i en näringslivspanel tillsammans med Sara Fritzell från Folkhälsomyndigheten, Mårten Jansson från Nationell Samverkan för Psykisk hälsa och Nasim Farrokhnia från Kry. Samtalet är på tema hälsa och omsorg.

Om Järvaveckan

Järvaveckan syftar till att minska avståndet mellan folk och folkvalda och är en mötesplats där företag, föreningar, myndigheter, organisationer, politiker och medborgare bjuds in för att bidra med expertis och perspektiv på viktiga samhällsfrågor. Järvaveckan hålls på Spånga IP i Stockholm och drivs av den partipolitiskt och religiöst obundna föreningen The Global Village med bas i Hjulsta i Stockholm. Läs mer om Järvaveckan här.

Erik Magni, presschef, Praktikertjänst, tel: 0703 265 098, e-post: erik.magni@ptj.se