Extern bild

Praktikertjänsts läkare – bättre vård när professionen styr

Publicerad:

Vårdföretaget Praktikertjänst har genom Hälsopanelen frågat 260 läkare inom koncernen om skillnaderna mellan privat och offentlig vård. Nästan 70 procent bedömer att privata verksamheter ger bättre vårdkvalitet. Den högre vårdkvaliteten anses bero på arbetsplatsens kvalitet och trivsel samt bättre arbetssätt och högre tillgänglighet. Därför är förslagen kring vinstbegränsningar i välfärden feltänkta.

Praktikertjänst är Sveriges största vårdföretag med över 9 000 medarbetare i hälso- och sjukvården. Genom Praktikertjänst Hälsopanel har vi nu frågat 260 läkare i våra verksamheter om synen på offentlig och privat vård. Resultaten är särskilt intressanta eftersom samtliga respondenter arbetat inom både privat och offentlig vård. Över 50 procent har arbetat mer än tio år inom den privata sektorn och över 60 procent har fler än tio års erfarenhet från offentliga verksamheter.

- Resultaten är tydliga och majoriteten av de tillfrågade bedömer att den privata sektorn håller högre vårdkvalitet. Och det beror inte på mer resurser eller formell kompetens. Det handlar om att professionsägda verksamheter har större möjligheter att skapa arbetsplatser med högt engagemang och hög trivsel, vilket i sin tur driver tillgänglighet och effektiva arbetssätt, säger Johan Fredriksson, vd på Praktikertjänst.

En klar majoritet av de tillfrågade – nästan 70 procent – bedömer att det finns skillnader i den vårdkvalitet som den offentliga och den privata vården erbjuder. Endast 1 procent menar att den offentliga vården ger bättre vårdkvalitet. De tillfrågade anser däremot att det inte finns några större skillnader i de vårdanställdas formella kompetens eller mängden resurser till förfogande.

- Vi driver till skillnad från majoriteten av alla landsting en vårdverksamhet med ekonomi i balans och det beror på att vi lyckas skapa bra arbetsplatser med engagerade medarbetare, och att dessa kunniga, kloka människor genom ett smart utnyttjande av både kapital och kunskap skapar en högre effektivitet. Och vi gör det med minst lika hög kvalitet, säger Johan Fredriksson.

Resultaten från Hälsopanelen stämmer också överens med flera oberoende undersökningar. Data från SKI och SKL visar att privata verksamheter har nöjdare patienter inom såväl hälso- och sjukvård som tandvård jämfört med offentliga aktörer. Enligt Sveriges Läkarförbund har privata utförare bättre kontinuitet än de offentliga aktörerna och patienterna upplever möjlighet till mer delaktighet, bättre bemötande och högre tillgänglighet.

- Att begränsa möjligheterna för de privata välfärdsföretagen är därför direkt kontraproduktivt om man vill lösa alla utmaningar vi står inför. Tvärtom är det viktigt att valfriheten får fortsätta, att anställda i välfärdssektorn får bästa möjliga arbetsförutsättningar och att varje skattekrona används så effektivt som möjligt, säger Johan Fredriksson.

Praktikertjänst Hälsopanelen är ett undersökningsverktyg som riktar sig till koncernens alla medarbetare inom hälso- och sjukvården. Undersökningen genomfördes i början av september 2016 och riktade sig till koncernens cirka 600 läkare, varav 260 svarade.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Erik Magni, presschef, Praktikertjänst, tel: 0703-26 50 98, e-post: erik.magni@ptj.se

Tillbaka

Blocks