Extern bild

Praktikertjänst med och utvecklar mobilapp för att öka tillgängligheten i vården

Publicerad:

En mobilapplikation som ska förenkla tillgängligheten till vården håller på att utvecklas av tre studenter knutna till Praktikertjänst. Under 2015 kommer förhoppningsvis en prototyp för applikationen att presenteras.

Den nya mobilapplikationen ska bland annat förenkla för patienter att komma i kontakt med rätt vårdinstans och göra det lättare boka tid med vården.

Studenterna Patrick Södergren, Johannes Temnell och Magnus Lervik genomför arbetet i form av sitt exjobb som de bedriver hos Cityakuten och Praktikertjänst. För att lyckas med arbetet har ett stort förarbete gjorts med bland annat en enkätundersökning, flera studiebesök på vårdplatser och en analys av resultaten i Sveriges kommuner och landstings nationella patientenkät.

- Under tiden som vi har arbetat med detta så har vi märkt att ett av de största problemen är att patienter kommer till fel mottagning. Nu har vårt huvudsakliga fokus blivit att se till att patienter kan komma till rätt mottagning direkt, säger Patrick Södergren, en av studenterna i projektet.

I prototypen av mobilapplikationen kommer patienter eventuellt kunna få enkel rådgivning, se ifall de rekommenderas att söka vård eller ge tips på egenvård. Därefter kan man hitta vårdcentraler i närheten som erbjuder den vård man behöver och välja en digital kölapp för att enkelt få en tid.

Det är oftast just tillgängligheten i vården som har varit svårast att garantera menar Anders Hedenros, CIO på Praktikertjänst, och ansvarig för företagets arbete med e-hälsa.

- 2017 kommer 30 procent av alla patienter att använda mobilapplikationer. Därför är det viktigt att vi vårdgivare är med och tar den bollen och aktivt minskar avståndet till patienterna, säger Anders Hedenros.

Tillbaka

Blocks