Registerutdrag
Här hittar du mer information om hur du gör för att begära ut ett registerutdrag.
Läs merVarje individ vars personuppgifter behandlas av Praktikertjänst har ett antal rättigheter enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Praktikertjänst har ett ansvar att hantera förfrågningar om att utöva dessa rättigheter när du begär det. Vilka rättigheter som gäller för dig beror på omständigheterna och anledningen bakom behandlingen av dina personuppgifter.
Den grundläggande regleringen av dessa rättigheter finns i artikel 12-21 GDPR. Där stadgas följande rättigheter:
Du har rätt till viss information när dina personuppgifter behandlas av eller för Praktikertjänsts räkning. Information om personuppgiftsbehandlingen lämnas till dig både när uppgifterna samlas in och när du annars begär det. Därutöver finns det vissa tillfällen när särskild information ska ges till dig vars personuppgifter behandlas. Det kan till exempel vara fallet om det inträffar en personuppgiftsincident hos Praktikertjänst och det finns risk för till exempel identitetsstöld eller bedrägeri. Informationen tillhandahålls kostnadsfritt.
Du har rätt att få veta om Praktikertjänst behandlar personuppgifter om dig eller inte. Om så är fallet har du även rätt att få en kopia på uppgifterna och information om bland annat:
Du som söker registerutdrag har rätt att få ett skriftligt besked inom en månad från att ansökan inkom. Om beskedet tar längre tid, underrättas du om detta innan en månad har passerat.
Det kan finnas omständigheter som medför att information inte ska lämnas ut, till exempel på grund av bestämmelser i annan lagstiftning eller att ett utlämnande av informationen medför nackdelar för andra.
OBS! Ett registerutdrag enligt GDPR är inte detsamma som ett journalutdrag. Genom Patientdatalagen, som kompletterar GDPR, har du rätt till utdrag av din patientjournal och journallogg. För att ta del av dina patienthandlingar eller information om åtkomst till din journal, kontakta den vårdenhet eller mottagning där du har behandlats och begär att få ut din patientjournal eller ett loggutdrag.
Du har rätt att begära rättelse av information om dig som du anser är inkorrekt eller ofullständig. Du har också rätt att komplettera med relevanta personuppgifter som vi saknar.
Rätten till radering Rätten till radering, även kallad rätten att bli bortglömd, innebär att du som registrerad hos praktikertjänst under vissa omständigheter kan begära radering av personuppgifter vi behandlar om dig.
Du har rätt att begära begränsning av Praktikertjänsts behandling av dina personuppgifter, under vissa särskilda omständigheter.
Ett exempel på en situation där du har rätt att kräva att behandlingen av dina personuppgifter begränsas är om du anser att uppgifter om dig är felaktiga och du begärt rättelse av dina uppgifter. Medan frågan utreds kan du också begära att behandlingen av de aktuella personuppgifterna begränsas.
Vid en begränsning markeras uppgifterna så att de bara får behandlas för vissa syften. Du blir informerad om en begränsning upphör.
Du har rätt att göra invändning mot behandling av dina personuppgifter som grundas på en intresseavvägning.
Du har rätt att begära att vi överför dina personuppgifter till en annan organisation eller till dig, om uppgifterna behandlas med stöd i ditt samtycke eller ett avtal du har med oss.
Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) är den myndighet som arbetar för att skydda alla dina personuppgifter. Du kan läsa mer om dataskyddsförordningen (GDPR) och dina rättigheter på IMY:s webbplats.
Här hittar du mer information om hur du gör för att begära ut ett registerutdrag.
Läs merHär hittar du mer information om hur du gör för t.ex. begära ut rättelse, radering, begränsning/förflyttning eller invändning mot behandling av personuppgifter.
Ladda ner dokument